Produktfokus: Udsendelse af rykkere med vores ‘Rykkerservice’

De fleste virksomheder kender til problemstillingen om, at nogle kunder ikke betaler til tiden.

I de fleste tilfælde er det ikke nødvendigt med hverken inkasso eller retslige skridt – og ofte skyldes det en simpel forglemmelse hos kunden, at fakturaen ikke er betalt til tiden.

Uanset hvad årsagen til en manglende betaling er, er det vigtigt at gøre opmærksom på, at I har et mellemværende – og det bedste sted at starte, er ofte ved udsendelse af rykkere – med eller uden rykkergebyr pålagt.

Hos Collectia anbefaler vi som udgangspunkt, at der udsendes mindst én rykker, før inkasso begynder. På rykkeren kan der påføres et rykkergebyr på 100 kroner, samt et kompensationsgebyr på 310 kroner, såfremt debitor er erhvervskunde. Ønsker du ikke at pålægge rykkergebyr eller kompensationsgebyr, står det dig også frit for. Muligheden er der.

 

Hjælp til udsendelse af rykkere

Udsendelse af rykkere har en stor effekt, og rigtig mange krav betales da også efter 1. 2. eller måske 3. rykker – uden brug af inkasso. Derfor er det også vigtigt at udsendelsen af rykkere rent faktisk også sker. Får du det ikke selv gjort, kan du eksempelvis gøre brug af vores rykkerservice.

Hos Collectia har vi produktet “rykkerservice”. Servicen er for dig, der ønsker at få udsendt rykkerskrivelser, men ikke ønsker at gøre det selv. For vi ved, at hverken udsendelse af rykkere eller inkasso har en særlig høj prioritet hos de fleste virksomheder. Vi hjælper derfor hellere end gerne, hvis I søger en seriøst samarbejdspartner, der kan tage alle steps – fra udsendelse af rykkere til eventuelt fogedretten, om nødvendigt.

Samtidig kan vi tydeligt se, at flere reagerer på rykkerskrivelser, der er sendt fra 3. part – dvs. inkassofirma som os eller fx fra en inkassoadvokat.

 

Setup, krav og regler til udsendelse af rykkere

I forbindelse med udsendelse af rykkerskrivelser, er der nogle få, men meget vigtige regler, du bør overholde – og overholdes de ikke, er rykkerskrivelsen i princippet ugyldig.

Reglerne for udsendelse af en rykker er som følgende:

  • Der må først rykkes for betaling, når betalingsfristen er overskredet
  • Der må pålægges et rykkergebyr på 100 kroner, pr. rykkerskrivelse (maksimalt 3 rykkerskrivelser med pålagt rykkergebyr)
  • Debitor skal have en frist på mindst 10 dage til at betale faktura + rykkergebyr
  • Der må først sendes en ny rykkerskrivelse, efter betalingsfristen på den foregående rykkerskrivelse er overskredet (10 dage)

Hos Collectia overholdes alle krav og regler for en korrekt håndtering og udsendelse af rykkerskrivelser, så du ikke behøver at bruge tid på det.

Collectia har siden 1998 hjulpet store og små virksomheder med deres rykkerproces, og kan derfor altid anbefale og vejlede din virksomhed i, hvordan det perfekt setup er for netop din virksomhed. Ønsker du selv at have indflydelse på forløbet, kan vi til enhver tid skræddersy en løsning til dig.

Hent gratis rykker skabeloner

 

Hvorfor gøre brug af rykkerservice fra Collectia?

Alt erfaring viser, at en korrekt og effektiv rykkerproces sikrer en bedre likviditet. Men en vigtig forudsætning for, at en rykkerproces både er effektiv og hurtig, er at rykkerprocessen sættes i helt faste rammer – og at arbejdet gøres konsekvent.

Derfor anbefaler vi de virksomheder, der ikke kan finde tid i hverdagen til at rykke for manglende betaling, til at gøre brug af rykkerservice. På denne måde sikres du, at arbejdet udføres korrekt og til tiden. Samtidig frigøres ressourcer, som du kan allokere til andre værdigivende aktiviteter i virksomheden.

 

Rykkerservice med et komplet inkassoforløb

Med rykkerservice fra Collectia har du et komplet inkassoforløb lige i nærheden – hvis kunden misligholder og ignorerer de udsendte rykkerskrivelser. I sådan et tilfælde, hjælper vi dig helt automatisk videre til et komplet inkassoforløb.

Skulle det ske, at en debitor ignorerer første, anden eller tredje rykkerskrivelse, kan sagen automatisk overgå til inkasso hos os. Dermed behøver du ikke selv tage stilling til hvilke handlinger og processer, der efter endt rykkerforløb skal foretages – det skal vi nok hjælpe dig med.

Et typisk forløb, efter endt rykkerservice, vil ofte starte med udsendelse af inkassovarsel (inkassobrev), samt påløbne renter, gebyrer, udsendelse af breve, eBoks samt opkald til skyldner.

Lykkedes det heller ikke i den udenretlige inkassofase at få debitor til at betale hele eller dele af dit krav, er der også mulighed for at gøre brug af fogedrettens hjælp. Dermed kan vi hjælpe dig hele vejen fra første rykkerskrivelse til fogedretten.

 

Kom i gang med rykkerservice

Collectia har siden 1998 som autoriseret inkassofirma hjulpet tusindvis af danske virksomheder med inkasso og rykkerservice.

Tilmeld dig online på 2 minutter:

Effektive inkassoløsninger