X

Oftest stillede spørgsmål

For mange er erhvervsdrivende er inkasso noget, som man ikke har tænkt meget over. Men når behovet for denne service opstår, skaber det ofte tvivlsspørgsmål. Her finder du svarene på nogle af de spørgsmål, som vores kunder ofte stiller os.

Min kunde vil ikke betale - hvad gør jeg?

Når der er uenighed mellem dig og skyldner, er der tale om en indsigelsessag. I henhold til inkassoloven må sagen ikke overdrages til inkasso. I stedet kan vi varsle skyldner om, at sagen vil overgå til retslig behandling, såfremt betaling forsat udebliver. Herefter udtages stævning med henblik på en retssag.

Er der krav til minimumsbeløb?

Selvom du måske synes, at beløbet er for “lille”, kan vi godt hjælpe dig. Du har udført et stykke arbejde, og hvad enten din kunde skylder dig kr. 300 eller kr. 20.000, kan vi hjælpe dig. Vores filosofi er, at dine kunder skal behandles med respekt og konsekvens.

Vores koncept gør, at vi sagtens kan håndtere din inkassosag uanset beløbsstørrelse.

Hvad koster det at oprette en sag?

Dette afhænger af den løsning, som du vælger. Vi har nemlig 3 forskellige, hvor den ene er gratis. Du kan læse mere om vores løsninger her.

Kan I hjælpe, hvis jeg kun har få sager?

Ja, antal er ikke afgørende. Vi kan også hjælpe, selvom du kun har et enkelt udestående.

Hvordan tjener I penge på et inkassovarsel?

Collectia lever af de omkostninger og gebyrer vi kan pålægge din kunde.

Starter vi op med at sende et inkassovarsel for dig, pålægger vi din kunde et gebyr på kr. 100. Løser vi din sag, får du hele din hovedstol plus evt. egne pålagte gebyrer.

Eksempel

Hovedstol (fakturabeløb):  Kr. 1200
Rykker (egne pålagte):        Kr. 100
Inkassovarsel:                       Kr. 100
Total:                                      Kr. 1.400

Collectia inddriver kr. 1400,- fra din kunde:

Du får: kr. 1.300
Collectia tjener: kr. 100

Hvordan tjener I penge i inkassoprocessen?

Collectia tjener først penge, når vi har løst din fordring. Du får den fulde hovedstol og evt. egne pålagte rykkergebyr retur, når vi løser din fordring. Collectia pålægger jf. lovgivningen din kunde inkassoomkostninger, der afhænger af hovedstolens størrelse.

 

Eksempel:

Din kunde skylder dig kr. 1.800,  du har selv sendt 2 rykkere pålagt rykkergebyr, hvor den sidste rykker indholder et inkassovarsel. Du overdrager fordringen til Collectia.

Hovedstol (Fakturabeløb):                Kr. 1.800
Rykkergebyrer (Egne pålagte):          Kr. 200
Overførselsgebyr til inkasso:            Kr. 100
Inkassoomkostninger:                     Kr. 600
Total:                                            Kr. 2.700

Collectia inddriver kr. 2700 fra din kunde:

Du får: kr. 2.000
Collectia tjener: kr. 700

Vi er lige så interesseret som du er, i at løse din sag. Løser vi den ikke, tjener vi ikke selv noget.

Skal jeg selv sende rykker og inkassovarsel?

Nej, det er ikke et krav – hverken rykker eller inkassovarsel. Det gør vi for dig, når du opretter sin inkassosag. Du kan oprette din inkassosag hos Collectia at dagen efter forfaldsdatoen på din faktura er overskredet.

Du er naturligvis velkommen til at sende rykker og inkassovarsel selv. Men det har en bedre effekt, når skrivelserne kommer fra en ekstern virksomhed som en inkassovirksomhed eller advokat.

Hvordan kommer jeg i gang?

For at komme i gang, skal du blot vælge en af vores løsninger på hjemmesiden og oprette en bruger. Det tager blot 2 minutter. Du skal dog have dit NemID klar til at underskrive aftalen med os. Når din bruger er færdigoprettet, kan du påbegynde at oprette dine inkassosager.

Vælg løsning →

Koster det mig noget, hvis debitor ikke betaler?

Som udgangspunkt, vil det ikke koste dig noget. Det kan kun koste dig penge, hvis du selv vælger, at den sag skal behandles retsligt, eller hvis du vælger at tilbagekalde din sag. Tilbagekalder du sagen, vil du hæfte for de omkostninger, som vi har pålagt din kunde.

Vi anbefaler altid at lade sager overgå til vores overvågningsforløb. Har forsøger vi efter den gennemførte inddrivelsesforløb at hente pengene hjem indtil at kravet forælder.

Hvordan følger jeg med i inddrivelsen?

Som kunde får du adgang til vores onlineplatform, der naturligvis også er kompatibel på mobil og tablet. Inde i platformen kan du oprette nye sager, kommunikere med os og holde dig løbende opdateret på inddrivelen.

Du kan læse mere om vores platform her.

Kan jeg lukke min inkassosag?

Ønsker du at lukke eller tilbagetrække en sag som f.eks. ligger i det udenretlig inkassoforløb, vil du modtage en opkrævning. Lukker du sagen, vil du hæfte for de omkostninger, som vi har pålagt din kunde. Vi vil derfor altid anbefale, at du lader sagen overgå til vores overvågningsforløb, hvor vi forsøger at inddrive pengene indtil kravet forælder.