“Collectia var den første, vi mødte, hvor der var en vis kvalitet i arbejdet”
”Collectia var den første, vi mødte, hvor der var en vis kvalitet i arbejdet. Jeg har fuld tillid til, at Collectia gør det, de siger, at de vil gøre,” siger han.
Her får han ihærdig inkasso, hvor medarbejderne ringer og rykker de sene debitorer med en påmindelse om deres gæld til virksomheden. Det gælder om at få sit udestående øverst i bunken med regninger, når der er penge til udbetaling hos skyldneren.
”Det, der gør Collectia så gode, er medarbejderne i maskinrummet, der gør et reelt inkassoarbejde hver dag og ringer og rykker kunderne. Den eneste måde at få sine kunder til at betale er ved at være vedholdende. Det handler meget om, at man ringer og præsenterer sit tilgodehavende.”
Morten Brødbæk Sørensen, økonomichef i Europcar.
Morten Brødbæk Sørensen satte første gang sin fod i Europcar i 1996 og har lært, hvordan skiftende inkassofirmaer har leveret skuffende resultater, fordi skyldnerne enten blev ignoreret eller fik en for hård behandling. Tidligere fik de enten ingen opmærksomhed eller kontakten gik i baglås. I stedet for at åbne for dialog og en løsning med betaling flød regningen ud i ingenting. Det gav frustration og uvished hos både debitormedarbejdere og ledelse, når inddrivelsen skete uden forståelse for den bedste fremgangsmåde.
”Inkasso var et hjørne af bogholderiet, vi ikke ville bruge tid på. Vores tidligere inkassoleverandør agerede ikke på sagerne, og online kunne vi se, at de ikke tog kontakt til kunderne. Men med Collectia jeg ikke længere følge op på hver sag eller svare på enkelte kundehenvendelser,” siger Morten Brødbæk Sørensen.