X

Nespresso

Nespresso er kendt over hele verden for sin kaffe og har et unikt fokus på, at levere kaffeprodukter og kaffeoplevelser til sine kunder – i hver eneste kop. Som en udfordrer i et marked for kaffekapsler og i en branche, som kræver hurtige ændringer for altid at imødekomme forventningerne hos det konstant stigende antal af kaffeentusiaster, der ikke forventer anden end den højest mulige kvalitet fra Nespresso, var behovet for en tilpasningsdygtig og proaktiv leverandør af kredittjenester af største betydning.

Nespresso ønskede en ny leverandør af inkassoydelser I Norden og valgte at gå i udbud, for at finde den bedst egnede kandidat.

“Hurtige ændringer kræver forandringsvillige leverandører, der er i stand til at agere, reagere og tilpasse sig hurtigt – det var et perfekt match med kombinationen af Collectia og Axactor”

Kai Christoph Schmellenkamp, Accounting Manager hos Nespresso Nordic.

Nespresso havde brug for en partner som var i stand til at imødekomme Nespressos krav til en fleksibilitet, effektivitet samt for eksekveringen af en strømlinet, respektfuld og ærlig opkrævningsproces. Personlig service og samarbejdsvillighed er faktorer, som er vigtige for Nespresso for kontinuerlig optimering og yderligere vækst.

I hård konkurrence med flere af de største aktører på den nordiske scene faldt valget på et joint venture mellem  Collectia og Axactor som leverandør af inkassotjenester i Danmark, Norge, Sverige og Finland. Hverken Axactor eller Collectia dækker alle Nespressos nordiske markeder, men ved at gennemføre et transparent, konstruktivt og tæt samarbejde har parterne formået, at levere en løsning, som opfylder alle Nespressos ønsker og krav til én samlet nordisk  inkassoleverandør, hvor Collectia leverer inkassoydelser I Danmark og Axactor i resten af Norden.

“Vi fik et positivt indtryk af Collectia og Axactor allerede i vores første kontakt med dem. Udover at være professionelle og erfarne leverandører, var de også konkurrencedygtige på pris og opererer med en moderne og effektiv organisationsstruktur med en tydelig governance model, hvor dedikerede teams på tværs af landegrænser allerede tidligt i udbudsprocessen fuldt ud tilpassede sig vores behov”

Kai Christoph Schmellenkamp, Accounting Manager hos Nespresso Nordic.

En mere professionel, effektiv og strømlinet proces

På spørgsmålet om, hvilke udfordringer Collectia og Axactor løser for Nespresso, Svarer Kai Christoph Schmellenkamp: “Der er mange opgaver, som Collectia og Axactor har hjulpet med at løse, både på det tekniske, operationelle og juridiske niveau. Onboardingen var smidig, og de udfordringer som opstod under den indledende proces, blev hurtigt løst. Fokus er at kontinuerligt udvikle mere effektive løsninger og arbejdsprocesser, så vi I fællesskab kan udvikle samarbejdet og leverancen. Collectia og Axactor tilstræber, at skræddersy løsningen løbende efter opstående behov og løbende at implementere nødvendige og passende komponenter og services. Inden vi indgik I et samarbejde med Collectia og Axactor brugte vi unødvendig meget tid på påmindelser og fakturaadministration, men nu er hele processen blevet mere professional, tidseffektiv og fleksibel.”

Samarbejdet har en positiv effekt på økonomien

Med hjælp fra Collectia og Axactor blev en ny proces implementeret med afsæt i Collectia og Axactors store erfaring og viden om inddrivelse af udeståender. Rykkerprocessen optimeres løbende for Nespressos kunder. Dette har allerede på kort tid resulteret i en synlig effekt på Nespressos KPI’er; pengestrømmen er øget og det har en positiv effekt på Nespressos bundlinje. Kreditperioden er reduceret, så Nespresso kan spare både tid og penge. ”Vi ser hele projektet som en rejse, hvor vi konstant stræber efter yderligere udvikling og endnu mere effektive processer. I en branche som vores, som aldrig står stille, kræver det at både vi og vores leverandører kan tilpasse sig hurtigt og være klar til de ændringer, som vil opstå. Både Collectia og Axactor er forholdsvist unge virksomheder og med masser af energi samt den nødvendige viden til at indfri alle vores krav og ønsker. Vi er fuldstændig afhængige af den energi og det mod, Collectia og Axactor har udvist for konstant at forbedre samarbejdet og udfordre vores processer. Begge parter skiller sig tydeligt ud på dette punkt. De placerer os i førersædet, og både ønsker samt er i stand til at udvikle os og kundeforholdet kontinuerligt”, slutter Kaj Christoph hos Nespresso.

Om Nespresso

Historien om Nespresso begyndte med en simpel idé: at gøre det muligt for alle at fremstille den perfekte kop espressokaffe – ligesom en dygtig barista. Helt fra starten har Nespresso omdefineret og revolutioneret den måde hvorpå millioner af mennesker nyder deres espressokaffe på.

Det har formet en global kaffekultur. Nespresso kernefokus er at levere kaffe af højeste kvalitet og generere ultimative kaffeoplevelser til forbrugerne; kop efter kop.

Nespressos unikke forretningsmodel garanterer kvalitet i alle faser fra køb, produktion, salg af kaffe samt opretholdelsen af et direkte og privilegeret forhold til vores forbrugere.

Nestlé Nespresso Company er en selvstændig, globalt administreret virksomhed ejet i Nestlé Group. Med hovedkvarter i Lausanne, Schweiz, er Nespresso til stede i mere end 60 lande og har mere end 12.000 ansatte over hele verden.

Foto: Nespresso