Skip to main content
Vender du ryggen til e-breve og rudekuverter - MitCollectia
Sebastian S. •
28. jan. 2025

Vender du ryggen til e-breve og rudekuverter?

Vi ved alle, at breve i e-Boks og rudekuverter sjældent indeholder kærlighedserklæringer eller poesi, men snarere påmindelser om hverdagens trivielle kendsgerninger. Derfor kan det være fristende hverken at åbne eller læse dem.

Det er imidlertid en dårlig – og ofte dyr – strategi, især hvis det handler om, at du skylder penge. For det kræver i princippet blot nogle få ugers inaktivitet, før din gæld er fordoblet. Og i løbet af nogle få måneder kan gælden være næsten tredoblet.

Så hurtigt kan gælden vokse

Udover de løbende rentetilskrivninger bliver gæld pålagt et gebyr på 100 kr. hver gang, der bliver sendt en rykker. I de fleste tilfælde – men ikke alle – vil du modtage tre rykkere, inden din gæld bliver til en inkassosag, hvilket betyder, at omkostningerne bliver betragteligt større.

Rykkerbreve kan sendes med 10 dages mellemrum. Den tredje rykker vil varsle, at din gæld nu kun er 10 dage fra at blive til en inkassosag. Det vil sige, at der i princippet blot går 30 dage fra første rykker, og indtil din gæld er vokset med 3 x 100 kroner plus inkassoomkostninger.

Eksempel: Fra 1.150 til 3.050 kr.

Lad os sige, at dit oprindelige udestående var 1.150 kroner, og at virksomheden, du skylder penge, har overdraget inddrivelsen af gælden til en inkassovirksomhed. Så vil dit samlede udestående, 30 dage efter afsendelse af den første rykker, udgøre 1.150 kroner plus 300 kroner plus 850 kroner plus renter.

Hvis du stadig ikke reagerer, kan sagen blive indbragt for fogedretten, hvilket vil medføre, at gælden som minimum vil vokse med yderligere 750 kroner. Det vil sige, at din regning er vokset fra 1.150 kroner til i alt 3.050 kroner plus renter.

Sådan undgår du unødvendige omkostninger

Gebyrer og inkassoomkostninger er fastsat ved lov, så det har ingen betydning, om din gæld bliver håndteret af Collectia eller en anden inkassovirksomhed.

Renten varierer fra sag til sag og beror på det specifikke aftaleforhold, du har med virksomheden.

“Som udgangspunkt er det de færreste af os, der har lyst til at konfrontere os selv med ubehageligheder. Men lige netop i tilfældet udestående gæld kan det altid svare sig at reagere på en rykkerskrivelse med det samme”, siger Jesper Sjøstedt Østendahl, som er gældsrådgiver hos Collectia.

“Og det gælder også – eller måske især – hvis man ikke er i stand til at betale det fulde udestående. Vi kan stort set altid finde en løsning, som i sidste ende er billigere end blot at vende ryggen til det hele.”

Har du en sag hos Collectia?

Hvis du har en sag hos Collectia, vil vi anbefale, at du logger ind på www.mitcollectia.dk med MitID. Her kan du ikke blot danne dig et overblik over dit udestående, du kan også betale eller anmode om en afdragsordning. Alternativt kan du ringe til os på telefon 7730 0000. Vores linjer er åbne man-torsdag kl. 08.00–16.00 og fredag kl. 08.00–15.30.