Marts er en god måned for de fleste. For ikke nok med at foråret snart er på vej, så er 15. Marts også datoen mange danskere ser frem til med spænding. 15. Marts offentliggøres årsopgørelsen for sidste år – og dermed hvor mange penge du skal have tilbage i skat – eller skal betale.
Her hos Collectia vil vi gerne give vores bud på – hvordan du eksempelvis kan bruge de penge, som du måske får retur fra SKAT på den måske bedste måde for dig selv og din økonomi.
Mange ser frem til at få penge tilbage i SKAT, som de kan bruge til at handle tøj, elektronik eller andre forbrugsgoder, som der måske ikke har været råd til det seneste år. Det er dog en ikke en fremgangsmåde, som vi vil råde alle til. Især ikke hvis du har gæld, der skal betales. Her vil vi anbefale dig at overveje, om alle eller en del af de ekstra penge skulle bruges på at nedbringe din gæld – i banken eller hos øvrige kreditorer.
Uanset hvem du skylder penge til – bank, realkreditinstitut, lokale virksomheder eller et inkassofirma – så stiger din gæld, hvis du ikke gør noget ved den.
En kreditor eller inkassofirmaer må tilskrive din gæld med over 8% årligt i rente, og de fleste gør brug af denne rentetilskrivning, når du ikke afdrager på din gæld.
Er din sag sendt til inkasso hos en advokat eller et inkassofirma, pålægges der løbende renter, inkassoomkostninger, inkassovarsel og rykkergebyrer på dit krav.
Jo længere tid du ikke foretager dig noget for at nedbringe din gæld, jo højere risiko er der for, at din udestående tilskrives disse inkassogebyrer.
Betaler du ikke din gæld, og sagen er sendt til inkasso hos et inkassofirma eller en inkassoadvokat, er der risiko for, at sagen sendes i fogedretten.
Sendes sagen til fogedretten, vil der pålægges yderligere gebyrer på dit krav.
I fogedretten vil der være risiko for at dine ejendele, bil, ejendom eller lignende kan blive sat på tvangsauktion.
Er din sag sendt til inkasso hos et inkassofirma eller advokat, er der også stor risiko for, at dit krav anmeldes i RKI, Debitorlisten eller andet gældsregister for dårlige betalere.
Det kan have store konsekvenser for din hverdag, hvis du står i et gældsregister. Mange virksomheder, herunder eksempelvis telefonselskaber og øvrige abonnementsvirksomheder foretager tjek på deres kunder, herunder hos RKI og Debitorlisten.
Ender din inkassosag hos et gældsregister, kan det dermed have den konsekvens, at du ikke kan tegne et mobilabonnement eller lignende tjenester.
Har du gæld, til en virksomhed eller en bank – og er din sag sendt til inkasso, hos en advokat eller hos et inkassofirma, er der rigtig mange måder at komme ud af sin gæld på.
De fleste har ikke mulighed for at betale hele kravet på en gang, og det vil de fleste inkassofirmaer og advokater. der beskæftiger sig med inkasso, have stor forståelse for. Derfor kan en afdragsordning være en rigtig god løsning for dig, der ikke kan betale hele beløbet nu. En afdragsordning er en god løsning for dig, der gerne vil nedbringe din gæld, gerne vil undgå løbende øvrige udgifter og gerne vil have ro og frihed omkring din økonomiske situation.
Uanset hvem du skylder penge til – en virksomhed, en bank, et inkassofirma eller en inkassoadvokat, er det vores bedste anbefaling, at du som debitor tager kontakt til dem og kommer i dialog.
Ofte kan det være svært og uoverskueligt at skulle kontakte en kreditor, kreditors inkassofirma eller kreditors advokat – og det ender ofte med, at breve og opkald ignoreres. Men dette er langt fra den optimale løsning, da det kan ende i endnu flere udgifter for dig som debitor, rentetilskrivning og i værste fald fogedretten og RKI.
For de fleste vil være forstående overfor din økonomiske situation, og er ofte villige til at tale om afdragsordning, udsættelse af gæld eller lignende. Det vigtigste er, at du tager kontakt og kommer i dialog for at finde en løsning – også selvom du ikke har det fulde beløb til at afvikle gælden nu og her.
Heldigvis har din bank og din arbejdsgiver gjort det nemt for dig, da de for det meste anmelder dine eventuelle renteudgifter og indkomst til SKAT. Dermed er der ofte ikke meget, som man selv skal anmelde til SKAT.
Du skal dog altid huske at gennemgå din selvangivelse – og især dine fradrag, for der kan være rigtig mange penge at hente.
Særlig i år (2020 / 2021) skal du være opmærksom på dit kørselsfradrag, da SKAT ikke selv noterer dette.
Collectia har som professionelt inkassofirma siden 1998 hjulpet tusindvis af debitorer med deres gæld gennem professionel rådgivning om deres gæld og økonomiske situation.
Som inkassofirma har vi hos Collectia ikke blot en forpligtelse om at hente vores klienters (danske virksomheder) krav hjem – vi har også et stort samfundsmæssigt ansvar og forpligtelse til at hjælpe vores debitorer godt gennem deres økonomiske udfordringer – som ofte blot er midlertidig periode i deres liv.
En del af det job er at hjælpe med at få afviklet deres gæld på den hurtigste måde, så debitor undgår fogedretten, RKI og løbende tilskrivninger af renter, gebyrer, rykkergebyr og lignende.
Vi sidder klar til at hjælpe dig mandag-torsdag: kl. 8.00-16.00 og fredag: kl. 8.00-15.30.
Vi har gjort det utroligt nemt at betale sin gæld via MitCollectia. Her skal du blot logge ind via MitID.
Hos Collectia mener vi, at det er op til dig, hvordan din regning skal betales. Vi tilbyder følgende betalingsløsninger.
Læs mere om betalingsløsningerne her.
Hvis du allerede har betalt din regning, men stadig har modtaget et brev fra os, beder vi dig enten logge ind på MitCollectia ved hjælp af dit MitID, eller ringe til os på 77 40 78 80.
Husk venligst at sende en kopi af din indbetalingskvittering fra din bank til vores e-mail: info@collectia.dk. Når vi har modtaget kvitteringen, vil vi straks kontakte kreditor og undersøge sagen nærmere.
Vi er meget kede af, hvis du har modtaget en opkrævning ved en fejl. Vi vil informere kreditor om fejlen og bede dem undersøge, hvor fejlen opstod, så lignende kan undgås i fremtiden. Generelt gør vi alt for at sikre, at vi kun modtager reelle, ubestridte og forfaldne fakturaer fra kreditorer.
Er du uenig i den opkrævning, som du har modtaget? Er du utilfreds med det produkt eller den service, som du har modtaget? Så bør du måske indsende en indsigelse.
Din indsigelse kan gøres både skriftligt og mundtligt. Vi anbefaler, at du gør det skriftligt via MitCollectia for at undgå eventuelle misforståelser. Herefter skal man kunne bevise, om der er hold i den indsendte indsigelse eller ej.
Har du modtaget en betalingspåmindelse, men kan ikke genkende gælden, bedes du kontakte os. Efter vil vi undersøge sagen nærmere straks.
I mange tilfælde er det muligt indgå en afdragsordning, hvor du deler hele beløbet op i flere rater. Fordelen ved en afdragsordning er, at du betaler hele gælden over tid, uden at du sætter din økonomi over styr.
Om afdragsordning er en mulighed afhænger af vores kunde, som du skylder penge til.
Log ind på MitCollectia for at anmode om en afdragsordning.
Har du fået rykkere på regninger, som du ikke har betalt eller reageret på? så kan det være at du har en betalingsanmærkning, dvs. er registreret som dårlig betaler. En betalingsanmærkning registreres i RKI eller andre lignende gældsregistrer, såsom Collectias egen Debitorlisten o.l. Unge under 18 må ikke være registreret med betalingsanmærkninger.
Hvad er konsekvenserne ved at være registreret som dårlig betaler?
At være registreret som dårlig betaler, kan være en hindring for dig, som søger job i virksomheder, der kontrollerer om du er registreret som dårlig betaler. Derudover kan det også have konsekvenser for dig, hvis du vil låne penge eller lave afdragsordninger, f.eks. hvis du skal:
Hvordan kommer man af med en betalingsanmærkning?
Som udgangspunkt skal en betalingsanmærkning fjernes, så snart du har betalt din gæld. Betaler du ikke din gæld, må du være registreret i max 5 år. Udløber din betalingsanmærkning, skal du være opmærksom på, at din gæld stadig består, såfremt den ikke er betalt.