Flere og flere virksomheder gør brug af kreditvurderinger i forbindelse med oprettelse af nye kunder, og løbende vurderinger af eksisterende kreditforhold. Dette udføres ofte for at forhindre dårlige betalere, svækket likviditet og ikke mindst for at sikre sig, at kundernes informationer og data er korrekte. Data som anvendes i virksomhedernes regnskabsprogram, ERP-system eller øvrige systemer.
Men hvad kan man som virksomhed egentlig gøre for at få en bedre kreditvurdering?
I dette indlæg sætter vi fokus på emnet ‘kreditvurdering af kunder – private og virksomheder’ – og ikke mindst, hvordan du som kunde kan forbedre en virksomheds vurdering af dig.
Før man kan forbedre sin kreditvurdering, er det nyttigt at vide, hvad en kreditvurdering af en privatperson eller virksomhed indeholder.
Du skal være opmærksom på, at ingen virksomheder er ens – og det er deres kreditvurderinger ofte heller ikke. De endda ofte variere afhængig af, hvilken kundetype du er; privat, erhverv – gammel eller ny kunde.
Her kommer vi ind på nogle af de datapunkter, som de fleste virksomheder bruger til at kreditvurdere dig eller din virksomhed.
Der er flere måder hvorpå du som debitor kan forbedre din kreditscore / kreditvurdering på.
Her giver vi dig 3 punkter, som du bør kigge nærmere på, hvis du ønsker at forbedre dit kreditvurdering markant.
Først og fremmest er det vigtigt, at du ikke står anført i et eller flere gældsregistre. Dette er ofte en af den tungeste poster, når en person eller virksomhed skal kreditvurderes.
Står du med andre ord opført i et gældsregister, er det vigtigt, at du hurtigst muligt får styr på de bagvedliggende kreditorer, og den gæld du har til dem.
En registrering i et gældsregister er blandt de mere tunge poster i en kreditvurdering.
Mange virksomheder vælger helt eller delvist at afvise en kunde, hvis deres vurderinger peger på ‘ringe’ eller ‘dårlig betaler’.
Hvis du får en afvisning, kan du (hvis der er mulighed for det) tilbyde virksomheden at betale kontant – og dermed alligevel blive kunde.
De fleste virksomheder vil ofte kræve dette, hvis en kreditvurdering er negativ – men visse vælger helt at afvise dig. Dise, synes vi, at du bør imødekomme ved at tilbyde en hel eller delvis up-front betaling.
Ikke alle virksomheder gør brug af en kreditvurdering, og selv om de gjorde, så er din tidligere betalingshistorik ofte et godt pejlemærke. Et pejlemærke som flere virksomheder anvender til at bestemme, om du kan tilbydes kredit, næste gang du handler hos dem.
Har du eksempelvis tidligere modtaget flere rykkerskrivelser, og har virksomheden tidligere sendt dig inkassovarsel eller lignende – vil det ofte påvirke din kreditvurdering særdeles negativt.
Så sørg for løbende at udvise en professionel opførsel; betal dine fakturaer til tiden – og hvis ikke det er muligt, så sørg for hurtigst muligt at indlede en dialog med virksomheden. At indgå i dialog med kreditor er ALTID bedre end ikke at betale sin faktura, udskyde betalingen eller lignende.
Vores altoverskyggende råd til dig, der har gæld til en eller flere virksomheder og eller inkassofirmaer, er at indlede en dialog med dem. Også selv om du hverken helt eller delvist kan betale deres krav.
For anden gæld og gæld opført i et gældsregister, er som tidligere beskrevet, blandt de tungeste poster virksomhederns kreditvurdering af dig. Det kan med andre ord have store konsekvenser for dig, og din families hverdag, hvis du står opført i et eller flere gældsregistre som dårlig betaler.
Vi sidder klar til at hjælpe dig mandag-torsdag: kl. 8.00-16.00 og fredag: kl. 8.00-15.30.
Vi har gjort det utroligt nemt at betale sin gæld via MitCollectia. Her skal du blot logge ind via MitID.
Hos Collectia mener vi, at det er op til dig, hvordan din regning skal betales. Vi tilbyder følgende betalingsløsninger.
Læs mere om betalingsløsningerne her.
Hvis du allerede har betalt din regning, men stadig har modtaget et brev fra os, beder vi dig enten logge ind på MitCollectia ved hjælp af dit MitID, eller ringe til os på 77 40 78 80.
Husk venligst at sende en kopi af din indbetalingskvittering fra din bank til vores e-mail: info@collectia.dk. Når vi har modtaget kvitteringen, vil vi straks kontakte kreditor og undersøge sagen nærmere.
Vi er meget kede af, hvis du har modtaget en opkrævning ved en fejl. Vi vil informere kreditor om fejlen og bede dem undersøge, hvor fejlen opstod, så lignende kan undgås i fremtiden. Generelt gør vi alt for at sikre, at vi kun modtager reelle, ubestridte og forfaldne fakturaer fra kreditorer.
Er du uenig i den opkrævning, som du har modtaget? Er du utilfreds med det produkt eller den service, som du har modtaget? Så bør du måske indsende en indsigelse.
Din indsigelse kan gøres både skriftligt og mundtligt. Vi anbefaler, at du gør det skriftligt via MitCollectia for at undgå eventuelle misforståelser. Herefter skal man kunne bevise, om der er hold i den indsendte indsigelse eller ej.
Har du modtaget en betalingspåmindelse, men kan ikke genkende gælden, bedes du kontakte os. Efter vil vi undersøge sagen nærmere straks.
I mange tilfælde er det muligt indgå en afdragsordning, hvor du deler hele beløbet op i flere rater. Fordelen ved en afdragsordning er, at du betaler hele gælden over tid, uden at du sætter din økonomi over styr.
Om afdragsordning er en mulighed afhænger af vores kunde, som du skylder penge til.
Log ind på MitCollectia for at anmode om en afdragsordning.
Har du fået rykkere på regninger, som du ikke har betalt eller reageret på? så kan det være at du har en betalingsanmærkning, dvs. er registreret som dårlig betaler. En betalingsanmærkning registreres i RKI eller andre lignende gældsregistrer, såsom Collectias egen Debitorlisten o.l. Unge under 18 må ikke være registreret med betalingsanmærkninger.
Hvad er konsekvenserne ved at være registreret som dårlig betaler?
At være registreret som dårlig betaler, kan være en hindring for dig, som søger job i virksomheder, der kontrollerer om du er registreret som dårlig betaler. Derudover kan det også have konsekvenser for dig, hvis du vil låne penge eller lave afdragsordninger, f.eks. hvis du skal:
Hvordan kommer man af med en betalingsanmærkning?
Som udgangspunkt skal en betalingsanmærkning fjernes, så snart du har betalt din gæld. Betaler du ikke din gæld, må du være registreret i max 5 år. Udløber din betalingsanmærkning, skal du være opmærksom på, at din gæld stadig består, såfremt den ikke er betalt.