Samtidig med at kunderne er utålmodige efter at få deres bil tilbage, gælder det også om at udnytte arbejdstiden bedst muligt på værkstedet, så man kan få så mange biler gennem værkstedet som muligt – til bedste serviceniveau, kvalitet og pris. Derfor har værkførerne travlt med at få den næste bil op på liften, så mekanikerne kan koncentrere sig om at reparere endnu et køretøj. Det betyder, at regningen ikke altid er klar til kunden, så den kan blive betalt, når han eller hun henter sin bil.
”Kunderne er hurtige til at hente deres bil på værkstedet. Den er et nødvendig gode for dem, som de er afhængige af at få gjort klar,” siger Margot Stougaard.
Hun vil ønske, at der altid var en regning klar, når kunden kommer for at hente sin bil. Men det sker, at værkførerne ikke kan give kunden en færdig faktura, så han eller hun straks kan betale og køre af sted med det samme.
”Værkstedet er en travl afdeling, hvor regningen ikke altid er klar,” siger Margot Stougaard.
Andersen & Martini A/S er forhandler af bilmærkerne Opel, Saab, Cadillac, Corvette, Kia og Fiat, som bliver solgt fra syv forskellige afdelinger spredt ud over Storkøbenhavn. Virksomheden blev stiftet for mere end 70 år siden og er i dag børsnoteret og er en af Danmarks ældste og største bilforhandlere med over 235 medarbejdere.
Med en omsætning på over en halv milliard kroner hvert år, går der mange fakturaer gennem administrationen. De fleste dårlige betalere er private kunder, der er kommet bagud med deres værkstedsregning. Margot Stougaard og hendes regnskabskolleger prøver selv at aftale en afdragsordning med de kunder, der ikke kan betale deres regning. Men kan de ikke selv inddrive gælden, bliver den sendt til Købmandstandens Inkasso Service. Selv om inkassokunderne står for mindre end ti øre af hver solgte 100 kroner, gælder det for Andersen & Martini A/S at få så meget ud af deres inkassopartner som muligt.