Hent gratis påkravsskrivelse skabelon
Driver du virksomhed, eller er du bogholder, kan du fra tid til anden have behov for at sende en påkravsskrivelse til kunder, der ikke betaler deres fakturaer. En påkravsskrivelse bliver også kaldt et påkrav eller et inkassovarsel.
Har du brug for en påkravsskrivelse, kan du med fordel gøre brug af en påkravsskrivelse skabelon – så alle krav overholdes, og du ikke skal starte forfra hver gang.
Påkravsskrivelsen er nødvendig, hvis du ønsker at opstarte en inkassoproces, og påkravsskrivelsen kan dermed ses som en sidste reminder, før inkasso opstartes. De fleste virksomheder, advokater eller inkassofirmaer gør brug af en påkravsskrivelse skabelon. Denne skal sikre, at alle krav overholdes hver gang. Skabelonen bruges ligeledes for at have en fast defineret ramme, som kan anvendes hver gang, at der skal fremsendes en påkravsskrivelse til din debitor. Er alle formalier omkring påkravsskrivelsen ikke korrekte, risikerer du, at skrivelsen ikke er juridisk gyldig.
Derfor har vi udarbejdet en påkravsskrivelse skabelon, der overholder alle krav og formalia, som du frit kan hente – uanset om du er kreditor, inkassofirma eller ekstern bogholder.
Det er ingen krav til, at du selv skal udsende påkravsskrivelsen. Din advokat eller dit inkassofirma må også gerne sende den – forud for inkasso.
Påkravsskrivelsen er det juridiske korrekte ord for et inkassovarsel, men de to ting dækker over et og samme formål: at gøre debitor opmærksom på jeres mellemværende, og at I nu ønsker dette betalt – ellers vil, og kan, inkasso blive iværksat.
Påkravsskrivelse eksempel
Der findes ingen offentlig skabelon eller eksempel for en påkravsskrivelse, men der findes et par vigtige formalier og regler, som du skal huske. Huske du ikke at efterleve formalia, er din påkravsskrivelse ikke juridisk gyldig. Vores skabelon overholder alle de formalier og krav, der stilles til en påkravsskrivelse. Dermed sikrer vi dig, at du får udfyldt skrivelsen korrekt.
Visse ERP-systemer har indbygget påkravsskrivelse skabeloner, som du kan gøre brug af. Dog kan disse kan ofte være svære selv at designe, som man selv ønsker.
Hent skabelonen
Ved at udfylde og indsende denne formular, bliver du tilmeldt vores nyhedsbrev. Vores nyhedsbrev bringer dig nyttig viden omkring inkasso, debitorstyring, økonomi og gode råd til at undgå dårlige betalere. Du kan til enhver tid framelde dig nyhedsbrevet igen.
Du kan læse mere om påkravsskrivelse her:
Der er ingen lovkrav eller regler for hvordan opsætningen, layout eller designet for din påkravsskrivelse skal se ud på. Du må i princippet 100% selv bestemme hvordan den skal se ud, hvilket brevpapir den har eller hvordan opsætningen er. Skabelonen her er blot vores forslag til en effektiv og gratis påkravsskrivelse.
Skabelonen er gratis og kan hentes uanset om du er kunde hos Collectia eller ej.
FAQ – Ofte stillede spørgsmål om påkravsskrivelse skabelon
Ja, du må gerne designe og opsætte din skabelon til påkravsskrivelser, præcis som du ønsker – især hvis du ikke mener, at vores udgave matcher jeres øvrige design.
Du kan med fordel tage vores skabelon og tilføje dit eget logo, ændre skrifttypen og lignende, så den matcher din virksomheds design.
Der er ingen juridiske krav om, hvordan skabelonen skal se ud, men vi anbefaler, at du ikke ændrer på skabelonens ordlyd eller den generelle tekstopsætning.
Ja, skabelonen er gratis for virksomheder. Du kan anvende skabelonen, hvor det er relevant for dig. Vi tilbyder gratis materiale for at støtte virksomheder, der har udestående, og som ønsker at håndtere rykkerskrivelser og inkasso selv.
Ja, skabelonen er juridisk gyldig og indeholder alle nødvendige oplysninger og varsler, som din debitor skal have for korrekt at blive informeret om manglende betaling.
Hvis du ændrer på skabelonens ordlyd, varsler eller felter, risikerer du, at den ikke længere er juridisk gyldig.
Husk, du ikke må forkorte betalingsfristen på 10 dage, og du må ikke fremsende en ny påkravsskrivelse, før de 10 dage er gået.
Du kan anvende skabelonen, når en kunde ikke har overholdt en betaling, og du derfor har behov for at rykke vedkommende.
Nej, du må ikke dele skabelonen. Den er forbeholdt dig og din virksomhed. Hvis du ønsker, at andre virksomheder skal have gavn af den, kan du informere dem om, hvor de kan downloade den gratis her på siden, uden krav om køb.
En påkravsskrivelse skal indeholde alle nødvendige oplysninger, så debitor kan identificere kravet. Dette inkluderer debitors oplysninger, kreditors oplysninger, det skyldige beløb samt eventuelle gebyrer og renter.
Desuden skal påkravsskrivelsen angive en betalingsfrist på mindst 10 dage, hvis der pålægges rykkergebyrer.
Det er også altid en god idé at referere til den oprindelige faktura.
Følger du vores skabelon for påkravsskrivelse, får du den ideelle ramme for, hvad den bør indeholde.