Gratis tilbud skabelon – giv tilbud til dine kunder
Arbejder du med salg, tilbudsgivning eller lignende, ved du, at udarbejdelse af tilbud kræver fremsendelse af et tilbud til dine kunder.
Vi har udarbejdet en skabelon til tilbudsgivning, som din virksomhed kan benytte.
Tilbudsskabelonen er gratis at bruge, men vi anbefaler, at du også læser det resterende indhold, hvis du ønsker at vide mere om tilbudsgivning generelt.
Hvad indeholder et tilbud?
Et tilbud skal indeholde et overblik over, hvad kunden køber, til hvilken pris og under hvilke betingelser.
Et godt tilbud handler derfor ikke kun om at angive et produkt, en mængde og en pris, men i lige så høj grad om, hvilke betingelser og rammer købet sker under; levering, betalingsbetingelser osv.
Vi anbefaler altid, at dit tilbud er så detaljeret og udførligt som muligt, både for din skyld og for kundens. Det er derfor sjældent en god idé blot at oplyse produkt, antal og pris. Jo mere detaljeret dit tilbud er, desto bedre oplyst er kunden, og jo færre tvivlsspørgsmål og tvister vil der opstå efterfølgende.
Dit tilbud bør indeholde følgende:
- Sælgers generalia (CVR-nummer, navn, adresse)
- Købers generalia (navn, adresse)
- Det/de leverede produkter
- Antal leverede produkter
- Pris per styk
- Samlet pris
- Frist for tilbuddets udløb
- Evt. sælgers salgs- og leveringsbetingelser
Der er grundlæggende ikke noget, du ikke må skrive i et tilbud, og det kan have sine klare fordele at inkludere så mange relevante oplysninger som muligt, herunder for eksempel også oplysninger om korrekturgange, tidsestimat osv.
De fleste tilbud og tilbudsskabeloner ligner til forveksling en faktura, hvilket grundlæggende også kan være en fordel, da en veludført faktura ofte rummer de samme elementer som et tilbud.
Krav, regler og jura for tilbudsgivning
Hvis du er tilbudsgiver, er der en række krav, regler og juridiske forhold, du bør kende til, som både er relevante for dig som tilbudsgiver og for modtageren af tilbuddet.
Vi anbefaler, at du som tilbudsgiver sætter dig ind i aftalelovens bestemmelser. Aftaleloven indeholder en række vigtige paragraffer om det at sende et tilbud, herunder acceptfrister og lignende.
Eksempler fra aftaleloven, som er nyttige at kende som tilbudsgiver:
Grundlæggende er du, jf. Aftalelovens §1, bundet af dit tilbud, hvilket også gælder for tilbudsmodtageren. Det betyder, at både du som sælger og køber er bundet af jeres tilbud og svar.
Hvis du som tilbudsgiver har givet en frist for accept af tilbuddet, skal tilbuddet være accepteret inden fristens udløb, ellers anses det som et nyt tilbud (Aftalelovens §4).
Hvis en køber (tilbudsmodtager) vælger at afslå et tilbud, er tilbuddet ikke længere gældende, selvom tidsfristen ikke er overskredet (Aftalelovens §5).
Derudover bør du også kende til udbudsloven samt tilbudsloven, hvis du for eksempel giver tilbud på offentligt støttede kontrakter og indkøb.
Tilbudsskabelon
Vi anbefaler, at du bruger en skabelon, når du udarbejder tilbud; den kaldes ofte en tilbudsskabelon.
En tilbudsskabelon er med til at sikre, at du får alle essentielle oplysninger med og hjælper med at strømline processen og rammerne for tilbudsgivning.
Tilbudsskabelonen sikrer også, at forskellige sælgere benytter de samme rammer omkring tilbuddet.
Vi har udarbejdet en gratis tilbudsskabelon, som du frit kan downloade her.
Du er velkommen til at designe, ændre formen, indsætte et logo og lignende i tilbudsskabelonen, så den passer til din virksomhed.
Download skabelonen
Ved at udfylde og indsende denne formular, bliver du tilmeldt vores nyhedsbrev. Vores nyhedsbrev bringer dig nyttig viden omkring inkasso, debitorstyring, økonomi og gode råd til at undgå dårlige betalere. Du kan til enhver tid framelde dig nyhedsbrevet igen.
Husk, at det også kan være en god idé at vedhæfte jeres handels- og købsbetingelser til tilbudsskabelonen. På den måde er du sikker på, at kunden har modtaget dem, og dermed ikke efterfølgende kan sætte spørgsmålstegn ved jeres betingelser.
Se også: Gratis faktura skabelon
Udarbejdelse af et tilbud
Hvis du skal udarbejde et tilbud for første gang, er der mange forhold, du som tilbudsgiver skal tage højde for.
Tilbuddets kompleksitet stiger naturligvis i takt med virksomhedens kompleksitet, og grundlæggende er der ofte færre forhold at tage hensyn til, når virksomheden er simpel. Eksempelvis kan det være nemmere at afgive et tilbud som enkeltmandsvirksomhed, hvor kun timer skal sælges, frem for en mere kompleks virksomhedsstruktur med medarbejdere, timetal, materialeforbrug osv.
Udarbejdelse af et tilbud, for eksempel ved hjælp af en tilbudsskabelon, kan gøres på flere måder. Men en fremgangsmåde kunne være:
- Find din timepris, og estimer, hvor lang tid du forventer, at opgaven vil tage. Tidsestimat og timeforbrug er en svær disciplin, også for veletablerede og store virksomheder. Vil opgaven tage 50, 60 eller måske 100 timer?
Du kan eventuelt se hvad lignende opgaver har taget, og bruge det som grundlag,.
Er der ikke tidligere opgaver at støtte dig op af, når du skal lave et tilbud, må du gøre det efter bedste evne.
- Arbejd på medgået tid. Det er ofte mindre risikabelt for dig, da du får betaling for den tid, der bruges. Det bør derfor tydeligt fremgå af tilbuddet, at der arbejdes på medgået tid, og derefter din timepris.
- Husk eventuelt materialeforbrug samt eventuelt dækningsbidrag (DB). Mange har svært ved at estimere, hvor mange materialer der bruges på et projekt, når tilbudsskabelonen udfyldes. Men også her gælder det om at være så realistisk som muligt og udarbejde tilbuddet efter bedste evne.
Fremsend tilbud
Når du fremsender dit tilbud, uanset om du har brugt tilbudsskabelonen eller ej, bør du overveje, hvilket medie du sender det via.
De fleste vil bruge email, da kommunikationen her ofte er billig, hurtig og praktisk i forhold til den videre dialog.
Vi anbefaler, at du bruger vores tilbudsskabelon og fremsender tilbuddet pr. mail.