Skip to main content
Kreditperiode

Kreditperiode

En kreditperiode er den tidsperiode, en kredit ydes over, og kan variere fra få dage til en ukendt varighed. Det er i sidste ende op til kreditgiveren at fastsætte rammerne for, hvor lang en kreditperiode skal være.

Kreditgiveren har grundlæggende frihed til at bestemme, hvor meget kredit der skal gives. Mens nogle virksomheder slet ikke yder kredit, vælger andre at tilbyde meget lange kreditperioder. Det er op til den enkelte virksomhed.

Teoretisk set bør kreditperioder tilpasses den enkelte debitor/kredittager. Nogle debitorer bør slet ikke få kredit, mens andre kan få lange kreditperioder.

Kreditperiode som værktøj

I enhver kreditgivning er der to essentielle parametre eller værktøjer, som en virksomhed bør arbejde med: kreditperioden og kreditstørrelsen.

Netop kreditperioden og kredittens størrelse er blandt de faktorer, der fastlægger rammerne for en kredit og styrer risikoen forbundet med et lån eller en kredit.

Enhver form for kredit indebærer en risiko for, at kreditten ikke bliver betalt tilbage. En debitor kan dø, gå konkurs eller opleve økonomiske vanskeligheder i kreditperioden, hvilket kan forhindre tilbagebetaling.

Ved at regulere kredittens størrelse og længde kan du forsøge at begrænse risikoen for tab, da længere kreditperioder og større kreditter teoretisk set indebærer en større risiko.

Kreditperiode som konkurrenceparameter

Udover at kreditperioden er et styringsværktøj i kreditgivningen, fungerer den også som et stærkt konkurrenceparameter – især i brancher, hvor kredit er en vigtig faktor.

For mange brancher, som fx fødevarebranchen eller håndværkerbranchen, er det afgørende at yde kredit til deres kunder.

I sådanne brancher betyder kredit, at fx håndværkere kan købe materialer hos en lokal tømmerhandler, bruge materialerne hos kunden, få betaling fra kunden og først betale tømmerhandleren, når arbejdet er udført. Det giver håndværkeren en stor likviditetsfordel, da de ikke selv behøver at lægge penge ud for materialerne. På den måde vil håndværkere naturligt vælge de leverandører, der tilbyder den længste kreditperiode, hvor betalingen kan udskydes længst muligt.

Kreditperioder bør aldrig være ens

Kreditperioder bør som udgangspunkt aldrig være ens for alle kunder, men derimod tilpasses den enkelte kunde, kundens branche og lignende forhold.

Mange virksomheder begår den fejl at yde en fast kreditperiode – fx 7, 14 eller 30 dage – til alle kunder. Dette kan udgøre en unødvendig risiko. Virksomheden bør altid vurdere hver kunde individuelt og fastsætte en passende kreditperiode baseret på fx en kreditvurdering eller kundens nøgletal.

Hos Collectia har vi udviklet Qatchr, et online værktøj til kreditvurderinger, som også kan give anbefalinger til kreditters størrelse og længde.


Gratis materiale

Tilmeld nyhedsbrev


Seneste indlæg