Skip to main content
Datavalidering

Datavalidering

Datavalidering dækker over processen og arbejdet forbundet med at validere data.

Hver eneste dag udføres der tusindvis af datavalideringer, når du indtaster oplysninger om dig selv, eller når virksomheder bruger dine informationer.

Datavalidering kan ske på mange måder – lige fra manuelle processer til fuldautomatiske systemer, der med faste frekvenser opdaterer og validerer dine data fra forskellige datakilder, såsom CPR, CVR osv.

Hvorfor foretage datavalidering?

Hver dag valideres tusindvis af informationer om borgere og virksomheder i Danmark – ofte med det formål at rense og sikre, at de data, vi har om vores kunder, borgere eller samarbejdspartnere, er korrekte og opdaterede.

For lad os være ærlige: Når mennesker indtaster oplysninger om sig selv eller andre, kan der ske fejl – lige fra bevidste fejl til simple tastefejl. Disse fejl kan have store konsekvenser for både virksomheden og den enkelte forbruger, der har indtastet oplysningerne.

Hvis en kunde indtaster sine oplysninger forkert eller mangelfuldt, risikerer virksomheden eksempelvis at sende kundens varer det forkerte sted hen – og kunden modtager dermed ikke sine varer.

Udover tastefejl bruges datavalidering også ofte til ajourføring af eksisterende data – for eksempel for at sikre, at de oplysninger, du har om dine kunder eller samarbejdspartnere, fortsat er korrekte.

Hvis en kunde eksempelvis er flyttet siden sidste handel, bliver du som virksomhed sjældent informeret om dette – medmindre du løbende foretager datavalidering af dine informationer.

Hvilke data valideres?

Grundlæggende kan du validere alle typer data – lige fra økonomiske og finansielle data til kundedata.

Vores erfaring viser, at langt de fleste datavalideringer sker på kundedata-niveau, altså kunders oplysninger og generalia: navn, adresse osv.

Hvordan foretager man datavalidering?

Der findes ikke ét enkelt svar på, hvordan datavalidering skal foretages. Har du få kunder, kan validering (næsten) foretages manuelt. Har du derimod mange kunder og transaktioner, vil en mere automatiseret løsning ofte være nødvendig.

For at kunne validere dine data er det vigtigt at kunne sammenligne dem med en kilde. Derfor skal du ofte benytte CPR-registret eller CVR-registret, hvis du ønsker at validere kunders kontakt- og adresseinformationer.

Du kan også vælge at samarbejde med en tjeneste som eksempelvis Qatchr, der netop har integration til bl.a. CPR og CVR.

Med Qatchr kan du validere dine kunders oplysninger på en nem og hurtig måde.


Gratis materiale

Tilmeld nyhedsbrev


Seneste indlæg