Kreditpolitik – sådan udformer og anvender din virksomhed en effektiv kreditpolitik

Har du fra tid til anden udfordringer med dårlige betalere? Oplever du, at dine kunder ofte betaler for sent, eller måske slet ikke betaler?

Uanset om du oplever dårlige betalere eller ej, så er en effektiv kreditpolitik nøglen til at sikre dig mod dårlige betalere, uanset størrelsen af din virksomhed. Dermed sikrer du dig en større økonomisk stabilitet og en minimering af økonomiske tab.

Ved at alle medarbejdere (f.eks. i bogholderiet, salgsafdelingen eller kundeservice) arbejder ud fra en fælles og strømlinet kreditpolitik, kan I således minimere eller måske helt undgå tab på jeres kunder.

 

Hvad er en kreditpolitik?

En kreditpolitik er en politik, der består af et sæt regler for jeres kreditter overfor kunderne. Med andre ord; hvem og hvor meget må vores kunder købe for hos os på kredit.

Omfanget af en kreditpolitik afhænger eksempelvis af virksomhedens størrelse, antal kunder og ikke mindst ordrestørrelse. Nogle kreditpolitikker er meget omfangsrige og nuancerede, mens andre er simple, men ofte lige så effektive som de mere omfangsrige af slagsen.

 

Hvorfor en kreditpolitik?

Det er de færreste, der tænker over det, men når du lader en kunde forlade din butik uden at betale for varen og med en faktura i hånden, så har du givet din kunde kredit. Dette er en iboende risiko. En risiko for at kunden ikke betaler din faktura eller måske blot betaler den for sent. Hvilke konsekvenser kan det have for din virksomhed?

Hvis din virksomhed, lige som mange andre, tilbyder faktura-betaling, bør din virksomhed indføre en knivskarp kreditpolitik for at mindske risikoen for tab og alt for store udeståender.

 

Hvor starter vi?

Der er mange steder at starte, når du skal have implementeret en kreditpolitik. Men vi anbefaler, at du starter med at kigge på beløbsgrænsen for kreditgivning og hvem I ønsker at tilbyde kredit.

Skal alle kunder have kredit? Skal kunden have været kunde i 1 eller 2 år for at få kredit? Hvis beløbet overstiger en vis størrelse, skal den så godkendes af en økonomichef? Er der specifikke virksomhedstyper og kunder, der skal tilbydes en anden kreditramme? Hvad må en kunde maksimalt skylde jer, før kunden kan hente de næste vare og skal denne grænse være ens for alle – eller måske større for gode kunder?

Kreditpolitikker varierer fra virksomhed til virksomhed, men ovenstående er gode spørgsmål at stille sig selv, når politikken skal udformes. En risikopolitik skal sammenholdes med din virksomheds risikovillighed og det (måske) ekstraarbejde, der ligger i at overholde kreditpolitikken og de fastsatte ramme. Det er vigtigt, at I får afdækket jeres risiko, og at I er opmærksomme på den øgede risiko, der ligger i at have få kunder med store udeståender til jer.

Flere virksomheder vælger at fastsætte en lav kreditramme for nye kunder. En ramme som løbende stiger i takt med at kunden bestiller flere produkter og betaler rettidigt. Omvendt kunne kreditrammen sænkes, hvis kunden konsekvent betaler for sent. Nogle kunder skal måske slet ikke tilbydes kredit længere, hvis deres betalingshistorik ikke retfærdiggøre dette tilbud.

Du sætter rammerne for din egen risikopolitik.

 

Ingen brancher er ens – husk på det når du implementerer jeres kreditpolitik

Heldigvis er ingen virksomheder ens – og det er de fleste brancher heller ikke.

Vi ser alt for ofte, at mange ikke tænker over, at visse brancher har behov for mere kredit end andre. Dette bør I derfor have med i jeres overvejelser, når jeres kreditpolitik udfærdiges.

Imens at den selvstændige frisør måske ikke har det store behov for kredit, så kan håndværkeren med meget personale have et behov for løbende at hente mange og dyre produkter hos din virksomhed, og dermed en højere kredit.

Andre brancher har måske som konkurrenceparameter at yde kredit som eksempelvis med håndværkeren, der kan købe materialer og måske endda nå at afslutte og fakturere opgaven, før disse skal betales.

 

Kreditvurdering eller ej?

Skal alle virksomheder behandles ens eller må sunde virksomheder have flere fordele, når det kommet til kreditgivning?

Kreditvurderinger er et værdifuldt værktøj, når man løbende vil analysere kundernes økonomiske situation. Hos Collectia har vi udviklet vores egen kreditvurderingsplatform, Qatchr, som kan kreditvurdere danske virksomheder. Men også gratis tjenester som Proff.dk og CVR.dk kan du få meget nyttig information ud af.

Med en kreditvurdering kan du afgøre, hvilken risiko og hvilken risikoprofil, din kunde bør have. Og dårlige nøgletal udløser måske ingen eller kortere kredit.

Kreditvurdering kan enten laves på alle kunder eller måske blot på dem, hvor risikoen er størst; ud fra branche eller måske det samlede indkøb fra kunden.

 

Hvordan overholder vi kreditpolitikken?

En effektiv kreditpolitik er naturligvis intet værd, hvis den ikke overholdes. Derfor er det vigtigt, at I får etableret nogle faste rammer og procedure for, hvordan kreditpolitikken bliver overholdt.

Det kan være helt simpelt; hvad gør vi med nye kunder? Skal en person godkende, at kunder får kredit? Og hvordan håndterer butikspersonalet de kunder, der har et udestående beløb hos jer?

De fleste regnskabs- og ERP-programmer tillader i dag, at du indsætter et kreditmaksimum på en kunde, så sørg for at gøre brug af denne funktion. Hvis dit regnskabsprogram ikke har denne funktion, må salgs- og butikspersonalet danne sig et overblik over kundens udestående, før nye varer sendes ud til kunden.

 

Vil du vide mere?

Skriv ind til os via nedenstående formular. Du er også velkommen til at ringe på 77 30 14 80 eller sende en e-mail på salg@collectia.dk. Vi snakkes ved!

    Kontakt mig om: