Skip to main content
Betalingshistorik

Betalingshistorik

En betalingshistorik er en oversigt over en debitors betalinger over en given periode – eksempelvis den seneste måned eller det seneste år.

Et stigende antal online- og abonnementstjenester giver i dag deres kunder adgang til deres betalingshistorik, hvor man også kan se sine fakturaer og måske endda se, hvornår næste betaling forfalder.

Betalingshistorikken har mange formål. For debitor giver den et overblik over fakturaer og betalinger, mens den for kreditor er et værdifuldt værktøj – som mange kreditorer dog ikke udnytter optimalt.

Betalingshistorik i forbindelse med kreditvurdering og kreditgivning

Udover at være en praktisk service for debitor, er betalingshistorikken også et særdeles godt værktøj for kreditor, når der skal ydes kredit, foretages kreditvurderinger eller skabes et overblik over en kundes betalinger.

Betalingshistorikken giver en indikation af kundens betalingsevne og -vilje. Den viser, om kunden betaler fakturaerne til tiden, eller om de konsekvent betaler for sent. Dette kan give et tydeligt billede af kundens pålidelighed.

Betalingshistorikken er derfor et nyttigt værktøj til kreditvurdering. Betaler kunden altid til tiden? Betaler de altid for sent? Og betales store fakturaer lige så hurtigt som små? Hvis du har en komplet betalingshistorik over dine kunder, bør du tage den med i dine overvejelser, når du foretager kreditvurderinger eller giver kredit.

Det er dog vigtigt at huske, at betalingshistorikken ikke kan stå alene. Forsinkede betalinger kan have mange forklaringer, men hvis en kunde konsekvent betaler for sent, kan det give et indtryk af kundens økonomiske stabilitet.

Hvor finder jeg betalingshistorikken på mine kunder?

De fleste moderne ERP-systemer kan i dag vise, hvornår en faktura er blevet bogført og betalt, men det kræver, at bogføringen af indbetalingen sker tæt på faktureringstidspunktet – og ikke kun eksempelvis hver 3. eller 6. måned.

Du kan også finde indbetalingerne i virksomhedens netbank og sammenholde dem med de datoer, hvor fakturaerne skulle have været betalt.

Betalingshistorik kan ikke stå alene i en kreditvurdering

Vi anbefaler, at du bruger alle de oplysninger, du har om en kunde – herunder betalingshistorikken.

Betalingshistorikken kan hjælpe med at skabe et billede af kundens betalingsvilje, men den bør ikke stå alene. En faktura kan blive betalt for sent af mange årsager – også årsager, som kreditor kan være skyld i, såsom manglende eller forsinket levering. Det er vigtigt at tage højde for disse faktorer, når betalingshistorikken vurderes.

Derudover bør betalingshistorikken suppleres med opslag i gældsregistre, vurdering af aktiver og indkomster samt gennemgang af offentlige regnskaber for at opnå en fuldstændig kreditvurdering.


Gratis materiale

Tilmeld nyhedsbrev


Seneste indlæg