Skip to main content
Kreditmonitorering

Kreditmonitorering

Kreditmonitorering handler grundlæggende om at overvåge kunders kreditværdighed løbende, fremfor eksempelvis kun at kreditvurdere én gang ved stiftelsen af et kundeforhold.

Monitorering af kunder er i de seneste år blevet meget udbredt og populært, især blandt virksomheder, der har løbende engagementer med deres kunder, og som derfor kontinuerligt yder kredit, lån eller på anden vis stiller kreditter til rådighed for deres kunder og samarbejdspartnere.

Denne udbredelse skyldes også, at det i dag er blevet nemmere, hurtigere og billigere at monitorere både virksomheder og privatpersoner – især på grund af den øgede konkurrence fra en række online tjenester på markedet for kreditmonitorering.

Hvad er formålet med kreditmonitorering?

Alt kredit og gæld indebærer en risiko for den, der yder den. Der er altid en risiko for, at debitor/låntager ikke betaler hele eller dele af kreditten/gælden tilbage. Årsagerne kan variere – fra ændringer i debitors økonomiske situation til konkurs eller død.

Selvom en kreditor aldrig kan sikre sig 100% mod tab, kan der gøres meget for at minimere potentielle tab. En sådan risikominimering sker eksempelvis gennem kreditvurderinger, og løbende kreditmonitorering kan yderligere reducere risikoen for tab.

Hvordan foretages kreditmonitorering?

Der er mange måder at kreditmonitorere kunder på. Virksomheden kan gøre det manuelt, men det er ofte meget tidskrævende og ineffektivt. Alternativt kan virksomheden benytte en tjeneste, der automatisk foretager løbende kreditmonitorering af kunderne.

Der findes en række gode online tjenester, hvor du nemt og hurtigt kan følge dine kunders økonomiske forhold og få besked, når dine kunder fx flytter eller registreres i et gældsregister.

En af disse tjenester er Collectias egen løsning, Qatchr. Qatchr er en online platform, hvor virksomheder nemt kan foretage kreditvurderinger og kreditmonitorering af deres kunder.

Hvad indeholder en kreditmonitorering?

En kreditmonitorering indeholder grundlæggende de samme elementer som en kreditvurdering og kan omfatte alt fra datavalidering og kreditopslag i et gældsregister til en fuld analyse af kunden, herunder nøgletal, regnskabsoplysninger, tinglyste aktiver osv.

De fleste kreditmonitoreringer indebærer dog typisk blot et opslag i et gældsregister, hvor virksomheden får besked, hvis en virksomhed eller privatperson bliver registreret som dårlig betaler.

Vi anbefaler, at din virksomhed bruger kreditmonitoreringen til også at opdatere kundernes oplysninger og generalia, så jeres interne ERP– og CRM-systemer holdes ajour. For eksempel kan du sikre, at der ikke sendes varer til en forkert adresse, hvis kunden har flyttet. Kreditmonitorering kan dermed også berige dine øvrige systemer og hjælpe med at forbedre interne processer.

Få kreditmonitorering med Qatchr

Hos Collectia har vi udviklet vores eget værktøj til kreditvurderinger og kreditmonitorering, kaldet Qatchr.

Qatchr kan foretage kreditvurderinger og kreditmonitorering af både privatpersoner og virksomheder og give dig indsigt i dine kunders økonomiske situation, herunder om de er registreret i et gældsregister, validering af deres generalia samt relevante nøgletal for virksomheder.

Derudover kan Qatchr også hjælpe dig med anbefalinger til kredittider og kreditstørrelser.


Gratis materiale

Tilmeld nyhedsbrev


Seneste indlæg