Økonomiske råd til dig som iværksætter
Hvert år stiftes der, ifølge Danmarks Statistik, mere end 33.000 nye virksomheder – svarende til godt 90 nye hver eneste dag.
Danmark er med helt i front, når det kommer til etablering af nye selskaber, og langt de fleste er inden for engros, detail, service samt bygge og anlæg.
Collectia er Danmarks førende inkassovirksomhed; og vi elsker iværksættere! For nye virksomheder og nye arbejdspladser er altafgørende for at holde Danmark i gang – og den pionerånd vil vi hos Collectia gerne støtte; med vores bedste tips og tricks!
1. Vælg et regnskabsprogram eller ERP-system
Rigtig mange virksomhedsejere vælger den første tid at styre virksomhedens økonomi i eksempelvis Excel.
Vi anbefaler på det kraftigste, at du allerede før første faktura udskrives, vælger et regnskabsprogram eller ERP-system. Dermed har du styr på dine bilag, dine indkøb, dine udgifter, indtægter og måske lagerstyring – allerede fra dag et. Der er rigtig mange gode ERP og regnskabsprogrammer at vælge imellem.
Vi anbefaler du i samarbejde med din revisor eller bogholder finder det system, der passer din virksomhed bedst – og et regnskabsprogram / ERP du kan vokse med, ta’ fx et kig på:
- Dinero (www.dinero.dk)
- Billys (www.billy.dk)
- E-conomic (www.e-conomic.dk)
- Business Central (www.jcd.dk/business-central)
2. Styr på bogføringen fra første dag
Mange iværksættere og selvstændige elsker at drive og udvikle deres virksomhed, men alt erfaring viser også – at bogføringen ofte ikke er det, der har størst interesse, og det med at debitere og kreditere bilag ikke er årsagen til at de fleste vælger at blive selvstændige.
Det kan vi faktisk godt forstå! Derfor anbefaler vi også at du tager fat i en bogholder der kan hjælpe dig med alle de daglige bilag der er.
Ofte kan en freelance bogholder hyres fra få tusinde kroner om måneden; og du sikrer dig dermed at du får betalt moms, skat og diverse afgifter til tiden.
Du kan eksempelvis aftale med din bogholder at du selv står for fakturering af kunder – mens bogholderen tager sig af at følge op på betalingerne, inkasso, udsender rykkere, bogfører indbetalinger osv.
3. Start småt – og byg på
Et af vores bedste råd, er måske også det mest simple; sørg for at starte småt, og hvis det er muligt; lad kunderne betale for din vækst.
De fleste virksomheder har ofte ikke behov for ekstern finansiering eller banklån for at starte, hvis der ikke skal investeres i maskiner og udstyr fra dag et.
Prøv derfor (så vidt muligt!) at starte småt – og se omsætningen fra kunderne kan være med til at finansiere, hvis der skal købes en større maskine, købes mere udstyr eller lignende.
4. Likviditet er alt – få et overblik over den
For alle virksomheder er en ting vigtigere end noget andet; likviditet. Uden likviditet dør virksomheden.
Derfor er det også meget vigtigt at du har overblikket over din likviditet – og det fås på bedst mulige vis, ved at have et opdateret regnskab – og et opdateret budget.
5. Lav et etableringsbudget
I Danmark er det meget nemt, hurtigt og ofte billigt at starte egen virksomhed; at søge om et CVR-nummer kan ofte klares med få klik – og du kan være i gang uden at stille økonomiske garantier, hvis du eksempelvis starter som enkeltmandsvirksomhed.
Men for de fleste der starter selvstændigt, er det forbundet med nogle etableringsomkostninger til indkøb af software, hardware, møbler og inventar.
Vi anbefaler at du laver et etableringsbudget; og får overblikket over hvad det egentlig koster at komme i gang. Forventer du at skulle låne penge til etableringen af din virksomhed, vil banken også forlange et etableringsbudget.
Læs mere om etableringsbudget her: