Skip to main content
Revisorens råd - Sådan rejser du kapital til din virksomhed - Inkasso Blog - Collectia
Sebastian S. •
22/09/2021

Revisorens råd: Sådan rejser du kapital til din virksomhed

Hos Collectia elsker vi iværksættere og selvstændige – og arbejder heldigvis med dem, og deres virksomheder, hver eneste dag.

Udover det er hårdt, spændende og lærerigt at starte selvstændigt, har det også en stor samfundsmæssige gevinst med øget beskæftigelse og øgede indtægter i offentlige indtægter – når folk springer ud som selvstændig.

På trods af, at Collectia er et inkassofirma, der hjælper med at opkræve ubetalt gæld og ubetalte fakturaer hjem til vores klienter; så ønsker vi at støtte op om, at flere bliver iværksættere – og dem der allerede er selvstændige kan søge hjælp og inspiration.

1. Lad dine kunder betale din vækst

Den billigste måde at starte egen virksomhed på, er ved at få kunderne til at finansiere din vækst. Det er den smarteste måde, hvis du vil undgå at skulle afgive ejerandele, optage lån, eller skulle investere alt for meget af egen lomme.

For at lade kunderne betale for din vækst, kræver det, at du starter småt – med måske et begrænset udvalg, et begrænset sortiment, mindre maskiner eller lignende – og lade omsætningen fra dine kunder være med til at finansiere dine løbende indkøb af større og bedre maskiner, større udvalg osv..

Processen kan gå langsom, men er den billigste måde at komme i gang på; hvis altså ikke din virksomhed kræver massive investeringer fra dag et – som eksempelvis krav til dyre licenser, udvikling og lignende.

2. Banken

Banken er historisk set den klassiske finansieringskilde, når virksomheder mangler kapital og finansiering.

Bankfinansiering kan ofte være den hurtigste måde at få finansiering på – men renterne kan være hver måned være tunge, især i opstarten af en virksomhed.

Banken har ofte en lang række krav til dig som iværksætter; og du vil ofte blive mødt med et krav om at tilsende en forretningsplan, et budget og et etableringsbudget, og ofte en personlig kaution / dækning fra iværksætteren, hvis lånet ikke kan tilbagebetales.

3. Få en investor

En tredje finaniseingsform er at få en investor med ombord.

Investorer kan ofte komme med mere end kapital, men også mange gange med gode råd, et godt netværk og en masse sparring.

Du skal blot være opmærksom på, at de fleste investorer vil kræve en bestyrelsespost, og dermed medbestemmelse over din virksomhed.

Det er de færreste investorer, der investerer i virksomheder, der ikke har bevist sin berettigelse og “tracktion”; og dermed sjældent i virksomheder, der ikke har haft kunder, omsætning og lignende.

4. Undgå de 3 F’er – Friends, fools and families

I USA har man et begreb, der hedder “friends, fools and families”. En opgørelse viser nemlig, at mellem 35 – 40% af Amerikanske virksomheder kapital kommer fra venner og familie – en gruppe amerikanere har valgt at kalde “friends, fools and families”.

Vores anbefaling er, at du undgår venner og familie, når du søger kapital og finansiering til din virksomhed; ofte er venner og familie ikke professionelle, har ingen indsigt i din forretning, har meget lidt indsigt i hvilke konsekvenser det har at låne penge ud, hvilket kan medføre bitre konflikter hvis, du ikke kan afdrage det skyldige beløb.

5. En stram debitoropfølgning kan være den bedste finansiering

Rigtig mange virksomheder; nystartede som såvel veletablerede kan ofte have svært ved at styre deres debitorbogholderi – og det kan være tungt for likviditeten.

Ofte ser vi, at der gives unødvendige lange betalingsfrister – og i lige så høj grad oplever vi, at virksomheder er dårlige til at følge op, når kunderne ikke overholder deres betalingsfrister.

Undersøg om det er muligt at nedsætte jeres betalingsfrister. Er betalingsfristen eksempelvis 8 dage eller mere, så se om de ikke kan nedsættes.

Det samme gør sig gældende med opfølgning på manglende betalinger. Er din virksomhed god nok til at følge op, når dine kunder ikke betaler? Hvis ikke, så undersøg muligheden for at automatisere jeres rykkerprocedure og få hjælp fra din revisor, bogholder eller tag en snak med et inkassofirma, om de kan hjælpe med at udsende rykkerskrivelser, inkassovarsler og andre reminders – hvis betalingerne udebliver mere end fx 7 eller 10 dage.


Gratis materiale


Tilmeld nyhedsbrev


Seneste indlæg