Skip to main content
Betalingsmønster

Betalingsmønster

Et betalingsmønster beskriver den systematik og det mønster, som en debitors betaling til en kreditor følger. Når man refererer til et betalingsmønster, handler det ofte ikke om, hvordan en debitor betaler, men mere om, hvornår betalingen sker.

Betalingsmønsteret kan fortælle meget om kunden og kan dermed give indikationer på kundens økonomiske situation og forhold. Betalingsmønsteret kan variere over tid, og hvis der ikke er nogen forklaring eller årsag til en ændring, bør du som kreditor være yderst opmærksom.

Forskellige former for betalingsmønstre

Grundlæggende findes der ikke mange forskellige måder, en betaling kan ske på. En betaling kan ske før forfaldsdatoen, til tiden, en smule for sent – eller først når du som kreditor rykker efter pengene.

Sker en betaling før tid, til tiden eller en smule for sent, har det ofte ikke den store betydning for kreditor. Kreditor kan blot glæde sig over, at betalingen er sket i overensstemmelse med aftalen.

En sådan betaling bør naturligvis tælle positivt for kreditor, særligt hvis oplysninger fra betalingsmønstre bruges til en eventuel kreditvurdering eller lignende.

Sker betalingen derimod meget for sent, eller måske først når kreditor rykker for betalingen, er dette naturligvis negativt.

Ændring i betalingsmønsteret

Når vi taler om betalingsmønstre, er ændringer i betalingsmønsteret et af de mest interessante aspekter.

Hvis en kundes betalingsmønster ændrer sig negativt – fra altid at betale til tiden til at betale for sent – er det ofte et dårligt tegn, som dit bogholderi eller kundeansvarlige bør informeres om.

Det kan betyde, at debitor bevidst trækker tiden på grund af manglende eller dårlig likviditet, hvilket kan føre til, at betalingen udebliver helt senere.

Det bør være op til virksomhedens egen risikovurdering at afgøre, hvor mange forsinkede betalinger der kan accepteres, før det bliver en bekymring. Erfaring viser dog, at ændringer i betalingsmønstre ofte er det første tegn på økonomiske problemer – både for virksomheder og private kunder.

Brug kundens betalingsmønstre aktivt

Når du skal yde kredit til en kunde eller forny eksisterende kreditter, kan kundens betalingsmønstre være en værdifuld information at medtage i din kreditvurdering.

Hvis en kunde konsekvent betaler til tiden, kan du måske tilbyde en længere betalingsfrist, da du historisk set ved, at betalingen kommer til tiden.

Hvis kunden derimod konsekvent betaler for sent, bør din vilje til at yde lange kreditter måske begrænses. Hvis du tilbyder betalingsfrister på 7, 14 eller endda 30 dage, men ved, at kunden altid betaler for sent, vil det reelt betyde en endnu længere betalingsperiode.


Gratis materiale

Tilmeld nyhedsbrev


Seneste indlæg