Sådan bliver du klar til inkasso
Inkasso er og bliver et effektivt virkemiddel, når dine kunder ikke betaler dine fakturaer – uanset om du vælger at gøre det selv, eller får et inkassofirma til at hjælpe dig med dine inkassosager.
Inkasso er ikke en garanti for, at din kunde betaler. Men der er rent faktisk mange ting, du som kreditor kan gøre for at forøge dine chancer… endda markant.
I denne artikel sætter vi fokus på de ting, som du kan og bør gøre for at optimere inddrivelsesprocessen – for dig selv, din kunde og dit inkassofirma, hvis du gør brug af et.
1. Hurtig opstart giver hurtigere penge i kassen
Det kan lyde banalt, men jo hurtigere du opstarter inkasso-processen – jo hurtigere viser alt erfaring, at du får dine penge tilbage.
Ikke nok med at processen speedes op, ja så er det vores erfaring, at en hurtig reaktion til skyldner udviser en seriøs og en professionel behandling – og det øger dine chancer markant for at få dine penge hjem.
Det er vores anbefaling, at du eller dit inkassofirma reagerer senest 7-14 dage efter forfaldsdatoen. Dette kan eksempelvis være i form af et telefonopkald til kunden eller udsendelser af betalingspåmindelse (rykkerskrivelse eller inkassovarsel).
2. Korrekte oplysninger er alfa og omega for effektiv inkasso
Desværre er mange virksomheder fortsat dårlige til at indsamle helt basale informationer om deres kunder; fulde navn, adresse og telefonnummer.
Opstartes en inkassoproces med manglende, få, forkerte eller slet ingen oplysninger på en debitor, ja så mistes unødvendig tid, og i værste tilfælde må en inkassosag droppes, fordi du kun har et navn og et telefonnummer.
Vores anbefaling er derfor, at du altid får så mange oplysninger på din kunde så mulig, og eventuelt gør brug af Qatchr for at sikre dig, at oplysningerne er korrekte. Dermed kan en inkassosag opstartes få timer, efter at den er overgået til inkassofirma eller advokat – fremfor måske aldrig at blive opstartet pga. manglende oplysninger.
Sørg derfor altid for at dit ERP-system eller regnskabsprogram har disse informationer, før du påbegynder arbejdet.
3. Anvend en faktura der er til at forstå
Alt for mange virksomheder anvender fakturaer, der indeholder for få opløsninger om kunden, og hvad kunden har købt.
Vores erfaring viser, at jo mere specifik og nøjagtig du er med at beskrive hvad, hvor meget og hvornår en vare er leveret på fakturaen, jo mere klarhed er der over købet. Dette vil køber også sætte pris på.
En udførlig faktura er også med til at gøre det let for et eventuelt inkassofirma eller advokat at forstå det leverede produkt. Således står 3. part bedre, hvis skyldner har spørgsmål til gælden og sagens omstændigheder.
4. Husk at oplyse inkassofirma om processen op til
Det er yderst vigtigt, at du som kreditor gør din inkassoadvokat eller inkassofirma opmærksom på forløbet op til faktura-overdragelsen.
Har din kunde foretaget en delindbetaling? Har du sendt en, to eller måske tre rykkerskrivelser til kunden? Er der sendt et inkassovarsel? Har kunden gjort indsigelse mod kravet?
Alle oplysninger er relevante for et inkassofirma eller en advokat for at finde ud af, hvor sagen bør starte og forløbe.
Med den rette opstart. sparer man tid og unødigt arbejde – for både dig og din inkassoleverandør.
5. Det rette inkassofirma eller advokat har afgørende betydning for din sag
Det kan være ekstremt svært at få overblikket over, hvilken advokat eller inkassofirma man skal vælge. Mange gør det godt, og mange vil gerne hjælpe dig med dine inkassosager.
Alt erfaring viser dog, at jo mere aktiv og vedholdende dit inkassofirma eller inkassoadvokat er, jo større er chancen for at få dine penge. For hvilket inkassofirma tror du, at skyldner betaler først? De vedholdende/aktive og dem, som tilbyder moderne og transparent betalingsløsninger. Det er nemlig vigtigt at møde kunden i øjenhøjde og lade dem bestemme, hvordan gælden skal afvikles.
Derfor skal du vælge Collectia
Hos Collectia har vi mere end 150 års erfaring med inddrivelse, som professionel autoriseret inkassofirma.
Vi er blandt Danmarks største inkassofirmaer, og hjælper hver eneste dag nogle af Danmarks mindste – og største virksomheder, med deres ubetalte regninger.
Hos Collectia har vi egne udviklere, der gør, at vi hele tiden kan gøre brug af de seneste teknologier – der sikrer dig en professionel, hurtig og sikker håndtering af dine inkassosager; uanset om du har få eller mange sager.