Er det tid til at tænke nyt i bogholderiet?

Bruger i for meget tid på at holde styr på regninger, løse bilag eller de små kvitteringer, som har det med at forsvinde? Så er det måske tid til at tænke nyt i jeres bogholderi.

Vi sætter i dette indlæg fokus på dit bogholderi og giver vores 5 bud på, hvordan du kan optimere det.

 

1. Indfør et digitalt fakturaflow

Digitalisering. Du har måske hørt det før, men rigtig mange virksomheder kunne have gavn af at digitalisere deres fakturaflow. Langt de fleste virksomheder gør brug af et regnskabsprogram, der elektronisk sender fakturaer ud, hvorimod de færreste modtager fakturaer på en optimal måde.

Analog fakturering kan være tids- og ressourcekrævende, og derfor anbefaler at I finder en digital løsning, der håndterer alt fra modtagelse, godkendelse og registrering af indgående fakturaer. Dette ville kunne frigøre meget mere tid end man umiddelbart vil tro.

 

2. Få et regnskabsprogram

Foregår hele eller dele af dit regnskab i et Excel-ark? Hvis ja, så anbefaler vi at du overgår til et regnskabsprogram. Det er ofte mere effektivt, frigiver mere tid til andre vigtige opgaver, og så kan det give dybere indsigt og bedre overblik over økonomien i realtid.

De fleste virksomheder har et regnskabsprogram til at håndtere deres bogføring. Dog oplever vi fortsat at mange virksomheder styre deres regnskab fra det velkendte Excel-ark. Snart rammes disse virksomheder af reglerne i den nye bogføringslov og tvinges dermed til at få et regnskabsprogram – så hvorfor ikke tage hul på det allerede nu?

 

3. Udnyt de mange tilføjelser, apps og integrationer dit regnskabsprogram sikkert har

Uanset om du gør brug af Microsoft Dynamics 365 Business Central, E-conomic, Dinero, Billy eller et helt femte regnskabsprogram, så har dit regnskabsprogram det uden tvivl: apps, integrationer og tilføjelser – som er værd at udnytte!

Regnskabsprogrammer og ERP-systemer er i dag blevet modulopbygget som aldrig før, og det giver nogle unikke fordele for dig som bruger, da du løbende kan udvikle programmet, så det passer til jeres behov.

Vi anbefaler derfor, at I løbende holder øje med hvilke apps og tilføjelser, der er til dit regnskabsprogram. Typisk kan der være alt fra automatiseringer til lavpraktiske funktioner og processer, som du måske bruger unødig tid på i dag.

Hos Collectia har vi udviklet en integration til regnskabsprogrammerne E-conomic og Dinero, så du kan sætte din fakturaopfølgning og inkassoarbejde på autopilot. Med en løsning hos Collectia og integrationer til E-conomic og Dinero, kan du let sende din ubetalte faktura til inddrivelse, hvis kunden ikke reagerer på dine rykkerskrivelser.

Economic regnskabsprogram integration - collectia inkassofirmaDinero regnskabsprogram og inkasso med Collectia - Blogindlæg

 

 

 

 

 

4. Få en dygtig bogholder, hvis du sider med bogføring selv

Er du selvstændig og sidder med bogføringen selv? Så bør du overveje om din tid kunne bruges mere fornuftigt.

Vi ser alt for ofte, at selvstændige selv bogfører deres bilag, og selv sidder med regnskabet. Som selvstændig har du rigeligt med opgaver og måske er din tid bedre givet ud andetsteds, fremfor at sidde og bogføre dine krøllede kvitteringer.

En dygtig bogholder frigøre tid og ressourcer fra jer, og ofte er en god effektiv bogholder langt billigere end man går og tror. Dog skal man være opmærksom på, ved at have egen bogholder eller eget bogholderi, kan der være perioder eller situationer, hvor man som virksomhed kan være sårbar. Det kan eksempelvis være i perioder med travlhed, sygdom, ferie eller lignende, eller hvis man er havnet i situationer, hvor man må hente særlige regnskabs- og økonomikompetencer udefra, som den personlige bogholder eller medarbejder ikke har.

 

5. Overvej en samarbejdspartner

Rigtig mange virksomheder sidder fortsat med alt håndteringen af debitorer og bruger ofte meget tid på dem der ikke betaler. Tid der ofte går på at rykke efter pengene, ringe til debitor, sende rykkerskrivelser, udsende inkassovarsel, pålægge inkassogebyr og meget mere.

Uanset om du har 1 eller 1000 dårlige betalere om året, så bruger bogholderiet ofte unødige ressourcer på opgaven.

Overvej en samarbejdspartner – inkassofirma eller inkassoadvokat – der eventuelt kan overtage denne tjans for jer, og dermed kan i sparer tid og ressourcer på opgaven i bogholderiet.

 

Collectia frigøre tid og ressourcer fra tusindvis af virksomheder – hver eneste dag!

Hos Collectia hjælper vi hver eneste dag små og store virksomheder. Det kan være alt fra blomsterhandleren nede på hjørnet til en række af Danmarks største koncerner og virksomheder.

Med vores 150 års erfaring som inkassofirma har vi ikke kun hjulpet tusindvis af virksomheder med effektiv inkasso gennem åren, vi har rent faktisk også sparet tusindvis af medarbejdertimer og ressourcer fra bogholderiet. Vi har dermed frigjort plads til en lang række (måske) mere spændende opgaver.

Skal vi også hjælpe dig med din inkasso? Og dermed frigøre tid fra besværet med at håndtere dårlige betalere?

Ta’ gerne kontakt til os allerede i dag! Vi er altid klar på en uforpligtende snak om dine muligheder.

 

    Kontakt mig om: