Antallet af dårlige betalere stiger – kan du styre uden om dem?

For første gang i 8 år ser vi et stigende antal af kunder, som har sværere ved at betale deres regninger. Dette kan resultere i en registrering som dårlig betaler i RKI Registreret – og hos vores egen onlineplatform Qatchr.

Årsagen til det stigende antal dårlige betalere kan blandt andet skyldes den stigende inflation, stigende råvarepriser og den generelle usikkerhed, som der i øjeblikket er i verden. Alle disse forhold påvirker de danske forbrugers rådighedsbeløb, men særligt dem der befinder sig i lavindkomstgrupperne.

I denne artikel sætter vi fokus på de dårlige betalere, og hvordan du som virksomhed kan forberede dig på en ny verden, hvor kunderne får sværere ved at betale og måske ligefrem ender i RKI-registret som dårlig betaler.

 

Hvordan undgår man dårlige betalere?

Der findes grundlæggende ingen opskrift på, hvordan du som virksomhed 100% undgår dårlige betalere. Dog findes der mange måder at minimere dem på samt gode løsninger, hvis de ikke betaler.

Grundlæggende handler det om at tro på sine kunder, men det kan være svært i tider, hvor kunderne presses fra flere forskellige kanter, økonomisk.

Med et kredittjek fra vores tjeneste Qatchr får du et øjebliksbillede af en lang række økonomiske forhold om dine kunder, fx regnskabstal, eventuelle tidligere kendte inkassosager, betalingsevne, konkurssandsynlighed og meget mere.

Tjenesten kan du bruge, når nye kunder ønsker at købe dit produkt eller til løbende at holde øje med dine kunders betalingsevne, og dermed blive advaret, hvis de registreres som dårlige betalere.

Husk du i øvrigt også løbende kan finde inspiration og e-bøger om inkasso, dårlige betalere og kreditvurdering på vores blog og finde konkrete tips, fx artiklen 10 gode råd til at styre uden om dårlige betalere.

10 gode råd til at styre uden om dårlige betalere

 

Hvordan håndterer du dårlige betalere?

Skulle det alligevel ske, at en kunde betaler for sent eller slet ikke betaler, så er der heldigvis gode muligheder for at løse udfordringen.

Først og fremmest bør du internt i virksomheden have en proces for, hvordan I håndterer jeres dårlige betalende kunder, og hvem der gør hvad. Sender I selv rykkerskrivelse, pålægger rykkergebyr, renter eller ringer til kunden?

En mulighed kunne være, at I selv indleder de første skridt i rykkerproceduren såsom at udsende rykkerskrivelse (med eller uden rykkergebyr), eventuelt ringer til kunden og evt. sender inkassovarsel. Herefter bør I overveje om sagen skal gå videre til en professionel samarbejdspartner, såsom et inkassofirma for at sikre en korrekt inddrivelse.

 

Hvad skal du være opmærksom på, når dårlige betalere skal håndteres?

Du skal være opmærksom på, at der findes en række krav og regler i forbindelse med rykkerprocessen og inkasso, herunder krav til frister og beløbsgrænser. Er du imidlertid ikke det, vil dine rykkerskrivelser og inkasso ikke være gyldig, og du skal begynde forfra med din inddrivelsesproces.

Overlader du sagen til et inkassofirma eller inkassoadvokat, varetager de alt vedrørende sagen for dig – også alle de juridiske frister og beløbsgrænser.

 

Har du dårlige betalere lige nu – eller ønsker at undgå dem?

Collectia er blandt nordens ældste og mest erfarne inkassofirmaer med over 150 års erfaring. Vi hjælper store som små virksomheder med inkasso og kreditvurderinger uanset antallet af årlige sager, som du har.

Skal vi tage en snak om din virksomhed og dine muligheder for inkasso og kredittjek gennem et professionelt inkassofirma? Så ring til os til en uforpligtende snak!

    Kontakt mig om: