Forældelsesloven
De færreste virksomheder er klar over det, men fordringer, herunder også fakturakrav, forælder. Forældelse af fakturaer er reguleret i forældelsesloven, der sætter rammerne for, hvornår forskellige typer af fordringer (gæld, fakturaer og lignende) forældes – herunder også virksomhedens fakturakrav.
I denne artikel sætter vi særligt fokus på det, vi oftest får spørgsmål om fra forældelsesloven; forældelse af fakturaer.
Vi sætter derfor ikke fokus på hele forældelsesloven – og dermed heller ikke forældelse af fx krav, der er opstået på baggrund af eksempelvis erstatning, godtgørelse for skade og lignende – som forældelsesloven også behandler.
Er du virksomhed, og ønsker viden om de emner de fleste virksomheder interesserer sig for i Bekendtgørelse af lov om forældelse af fordringer (forældelsesloven) – bør du læse med her.
Hvad siger forældelsesloven om forældelse?
Emnet forældelse er reguleret i Bekendtgørelse af lov om forældelse af fordringer, eller – i daglig tale også kaldet forældelsesloven.
Forældelsesloven definerer hvad forældelse er, hvornår forældelse opstår, hvordan forældelse afbrydes, og ikke mindst, hvordan der kan være forskel på forskellige gældskrav.Den aktuelle forældelseslov er fra 2015, men vi anbefaler altid, at du undersøger, om der er vedtaget ny lov på området, og dermed tager udgangspunkt i den aktuelle lovtekst.
Hvornår forældes et gæld?
Grundlæggende sondres der mellem to typer af forældelse; 3 år og 10 år.
De fleste krav en virksomhed måtte have til en kunde forældes grundlæggende efter 3 år, eksempelvis en faktura.
Når en virksomhed udsteder en faktura til en kunde, forældes dette krav i udgangspunktet efter 3 år. Dermed kan en virksomhed ikke kræve betaling for en faktura, der er ældre end 3 år eller vidersende sagen til eksempelvis en advokat eller et inkassofirma, når de tre år er gået.
Den 10-årige forældelsesfrist er ved eksempelvis gældsbreve, eller andre typer af lån til et pengeinstitut. Har din virksomhed med andre ord et gældsbrev med en kunde, så forældes dette krav efter 10 år.
Læs også: Hent gratis gældsbrev skabelon
Hvornår forældes en faktura jf. forældelsesloven?
Som hovedregel forældes en faktura efter 3 år.
Når de 3 år er gået, er debitor ikke længere forpligtet til at betale fakturaen, og kreditor kan ikke længere kræve sit krav indfriet – heller ikke med hjælp fra advokat, inkassofirma eller fogedret.
Det er dog muligt, at afbryde forældelsen, hvilket både kreditor, kreditors inkassofirma eller kreditors inkassofirma ofte vil gøre – enten ved hjælp af et gældsbrev, eller med hjælp fra fogedretten.
Afbrydelse af forældelsen for et fakturakrav kræver med andre ord en aktiv handling fra kreditor – eller kreditors inkassofirma eller advokat.
Kører sagen hos et advokatfirma eller et inkassofirma, vil du ofte blive præsenteret for, om du som kreditor ønsker at afbryde forældelsen, eller blot lade sagen forælde. Dette vil altid begrunde en individuel vurdering.
Kan forældelsen forlænges?
I udgangspunktet forældes gæld efter 3 eller 10 år – herefter må kravet være anset som tabt.
Men du kan som kreditor godt forlænge dette. Den juridiske term for forlængelse af en forældelse hedder “afbrydelse af forældelse”.
Afbrydelse af forældelse reguleres i forældelseslovens kapitel 5.
Der er flere måder at afbryde en forældelse på, du kan eksempelvis:
- Få en skriftlig anerkendelse af gælden
- Oprette et gældsbrev – også eksempelvis på baggrund af en allerede udstedt faktura
- Få en dom på det skyldige beløb
- Et betalingspåkrav fra fogedretten
Sagt med andre ord, kan du afbryde forældelsen ved at få en kundes skriftlige anerkendelse på, at han eller hun skylder dig beløbet – gerne i form af et underskrevet gældsbrev. Dette gældsbrev har en forældelse på 10 år.
Du kan ligeledes få en advokat eller et inkassofirma til at hjælpe dig med at afbryde forældelsen på din gæld med en kreditor. Her anbefaler vi dog, at du er i god tid (mindst 6 mdr.)
Hvornår tæller forældelsen fra?
Din gæld forældes efter 3 eller 10 år – men tidspunktet for hvornår forældelsen starter, skaber ofte en smule forvirring.
I følge forældelsesloven “forældelsesfristens begyndelsestidspunkt” forældes et krav (fakturakrav eller gældskrav), “fra det tidspunkt, til hvilket fordringshaveren kunne have krævet af få fordringen opfyldt…”.
I de fleste tilfælde, vil forældelsen på de 3 år for et fakturakrav, dermed tælle fra fakturatidspunktet. Kræver en virksomhed betaling 1 august 2024 – vil kravet forældes 1 august 2027.
Men har en virksomhed eksempelvis leveret en vare 1 august – men først sendt en faktura 1 december, vil forældelseslovens paragraf om “tidspunktet, til hvilket fordringshaveren kunne have krævet at få fordringen opfyldt…” kunne diskuteres.
Der er tidligere sager på, at forældelsestidspunktets starttidspunkt altså ville blive anset for værende 1 august – og dermed ikke fakturadatoen.
Vi anbefaler altid, at du som virksomhed altid sender dine fakturaer i umiddelbart nærhed af leveringen.
Overvejer du at afbryde en forældelse, anbefaler vi altid at være ude i god tid, tag en dialog med dit inkassofirma minimum 6 mdr. forældelsen – på den måde er der god tid til at opstarte de nødvendige processer, og eventuelle misforståelser af starttidspunktet for forældelsen minimeres.
Er det en god ide at afbryde forældelsen?
En afbrydelse af forældelse, vil ofte være baseret på en individuel behandling.Det er grundlæggende svært at give generelle gode råd om økonomi uden at kende de enkelte forhold. Men generelt kan det siges, at forlænges en gæld fra 3 til 10 år, vil der være (en teoretisk) chance for, at debitors økonomiske situation har forandret sig og dermed mulighed for at opstarte en afdragsordning eller foretage en fuld betaling.