Skip to main content
Gældshistorik

Gældshistorik

En gældshistorik er kort og godt en oversigt over en debitors gældsposter – både aktuelle og historiske.

Gældshistorikker kan tage sig ud på mange måder og spænder ofte fra at være en simpel liste med åbne debitorposter til at være en komplet købshistorik – med både åbne og lukkede gældsposter samt registrerede indbetalinger.

Gældshistorikken kan enten ses i et dedikeret kreditsystem eller lånesystem – eller i virksomhedens økonomi- og ERP-system, hvor det ofte er muligt at trække en komplet købs- og betalingshistorik.

Har du adgang til et system til kredittjek, findes der visse systemer, der også viser debitors gældshistorik.

Hvorfor er gældshistorik interessant?

En gældshistorik er yderst værdifuld for dig som kreditor – og jo længere og mere omfattende den er, jo bedre er dit datagrundlag.

Gældshistorikken giver dig nemlig et historisk og dermed empirisk indblik i kundens tidligere betalingsadfærd – og er derfor særligt relevant i forbindelse med kreditvurdering, kredittjek og den endelige kreditbevilling.

Med andre ord: Gældshistorikken er ikke en teoretisk disciplin, som mange andre pejlemærker og KPI’er kan være – den er baseret på faktiske data og giver et stærkt grundlag for at vurdere dine kunders kreditværdighed.

Der findes en række systemer, der kan analysere købs-, handels- og gældshistorikker og dermed understøtte din vurdering og analyse af kunden – med afsæt i faktiske historiske data.

Hvor kan jeg se kundens gældshistorik?

Har din virksomhed et ERP– eller regnskabssystem, har du ofte mulighed for at se dine kunders gældshistorik – både i form af åbne poster og et mere detaljeret historisk indblik.

Med større ERP-systemer som eksempelvis Business Central eller e-conomic er det ofte forholdsvis nemt at få overblik over kundernes historik, herunder indbetalinger, købsmønstre og meget mere.

Dette er sandsynligvis det bedste sted at få et komplet overblik over dine eksisterende kunders gældshistorik.

Ønsker du derimod at undersøge nye kunders gældshistorik – altså kunder, du ikke tidligere har handlet med – kan det være mere vanskeligt.

Der findes nemlig ikke én samlet database eller et centralt register over kunders samlede gældshistorik. Men med et værktøj til kredittjek og adgang til gældsregistre er du alligevel godt på vej.

Gældshistorik og gældsregistre

Har du ikke tidligere handlet med en kunde, har du heller ikke en intern gældshistorik på vedkommende – og dermed kan du ikke bruge den som en del af din kreditvurdering.

Heldigvis findes der værktøjer og tjenester til kredittjek – herunder Collectias eget værktøj, Qatchr.

Qatchr giver dig adgang til en lang række oplysninger om dine kunders økonomiske situation – eksempelvis hvilke aktiver de ejer, der er tinglyst. Qatchr kan også oplyse, om kunden er registreret i et gældsregister, hvilket giver dig et første indblik i kundens gældshistorik.


Lad os vaske dine kundedata!

Op til 35 % af kundedata er fejlbehæftede – vi hjælper dig med at rette dem.


Gratis materiale

Tilmeld nyhedsbrev


Seneste indlæg