Skip to main content

Kreditbeslutning

En kreditbeslutning er et begreb, der anvendes af virksomheder, der yder kredit og lån, når der skal træffes beslutninger om konkrete forhold vedrørende en kredit. Det kan omfatte, hvor stor kreditten skal være, hvor længe kreditten skal løbe, og om kreditten overhovedet skal ydes.

En kreditbeslutning markerer med andre ord starten på bevillingen af en kredit eller et lån – ofte baseret på informationer indsamlet om kunden forud for kreditbeslutningen.

Hvem træffer en kreditbeslutning?

Historisk set blev en kreditbeslutning ofte truffet af den ansvarlige sælger, bogholderiet eller andet personale med direkte eller indirekte kontakt til kunden, som fx en bankrådgiver.

Den person, der traf kreditbeslutningen, fulgte som regel et sæt instrukser, som kunne indebære at tjekke, om kunden var registreret i et gældsregister, eller om kunden tidligere havde haft restancer.

I dag ser vi dog en stigende tendens til, at flere automatiserede systemer overtager vurderingen af kunder. Dette flytter kreditbeslutningen væk fra den enkelte sælger eller rådgiver til at blive foretaget (helt eller delvist) automatisk. Det letter arbejdet for den enkelte medarbejder og giver ofte en langt mere detaljeret kreditvurdering , hvilket giver et bedre beslutningsgrundlag for at træffe en kreditbeslutning.

Hvorfor er kreditbeslutninger vigtige?

Al kredit og gæld indebærer en risiko for, at den ikke betales tilbage – enten helt eller delvist. Årsagerne kan være mange, fx ændringer i kredittagers økonomiske forhold, konkurs eller dødsfald.

Kreditbeslutninger er derfor afgørende for, om et kreditforhold bliver godt eller dårligt, og om virksomheden risikerer at tabe penge på en debitor .

De rette kreditbeslutninger kan hjælpe med at undgå eller minimere tab på debitorer ved at styre, hvem der bør få kredit, hvor stor kreditten skal være, og hvor lang tid kreditten skal løbe.

Automatiserede kreditbeslutninger

Tidligere blev kreditbeslutninger ofte truffet manuelt af sælgere, bogholdere eller andre medarbejdere, der fulgte interne retningslinjer for, hvem der kunne få kredit, hvor meget og i hvor lang tid. I dag ser vi en stigende tendens til, at virksomheder bruger digitale tjenester, der kan hjælpe med at automatisere kreditbeslutninger.

Flere virksomheder benytter i dag digitale løsninger, som kan automatisere eller delvist automatisere kreditbeslutningsprocessen.

Vi anbefaler, at du overvejer nøje, om processen skal være fuldautomatisk, eller om den blot skal bruges som et værktøj til at hjælpe det personale, der allerede arbejder med kreditbeslutninger i din virksomhed.

Qatchr kan hjælpe med kreditbeslutninger

Hos Collectia har vi udviklet vores eget værktøj til kreditvurderinger, Qatchr.

Qatchr kan hjælpe dig med at kreditvurdere privatpersoner og virksomheder – og lave kvalificerede bud på kreditters størrelse og anbefalede længder af kredit (kredittid) – ud fra din kunders oplysninger; nøgletal, regnskabsoplysninger.

Læs mere om Qatchr her.


Gratis materiale

Tilmeld nyhedsbrev


Seneste indlæg