Rekord mange tvangsopløsninger i efteråret – derfor bør du interessere dig for dem
Sommeren er ved at gå på hæld, og for mange virksomheder er det startskuddet på anden halvdel af regnskabsåret.
August og september er ikke blot en indikation på, at vi snart bevæger os ind i efteråret; det er også højsæson for tvangsopløsninger af danske virksomheder – og det er noget, du som virksomhedsejer bør interessere dig for.
Læs artiklen her, og bliv klogere på tvangsopløsninger generelt, hvorfor efteråret byder på mange af dem – og hvorfor du bør være opmærksom.
Hvad er en tvangsopløsning?
Erhvervsstyrelsen kan bede skifteretten om at tvangsopløse en virksomhed, hvis virksomheden ikke overholder gældende lovgivning inden for virksomhedsdrift. Det er herefter skifteretten, der foretager det praktiske arbejde i samarbejde med en kurator.
En tvangsopløsning kan ske på én af følgende tre måder: konkurs, likvidation eller formløs opløsning.
I enkelte tilfælde kan en igangværende tvangsopløsning trækkes tilbage. Dette sker dog sjældent i praksis.
Stort antal tvangsopløsninger i efteråret
4.173 danske virksomheder er i øjeblikket under tvangsopløsning (Kilde: CVR.dk). Det er et forholdsvis højt antal tvangsopløsninger, men årsagen er faktisk ganske naturlig.
“Det store antal tvangsopløsninger i efteråret skyldes bl.a., at mange selskaber ikke indleverer deres årsregnskaber til tiden, op til sommerferien. Indsender en virksomhed ikke sit regnskab til tiden, vil dette medføre en bøde til virksomhedens ledelse. Indleveres regnskabet stadig ikke, vil det næste skridt være, at virksomheden tvangsopløses,” siger Morten Holst Henriksen, der er uddannet revisor og arbejder med forretningsudvikling.
Det er de mange virksomheder, der ikke har indsendt årsregnskabet for året før (2023), der nu mærker konsekvensen – som er en tvangsopløsning. Tvangsopløsningerne for de manglende årsregnskaber starter normalt fra medio august og et godt stykke ind i september.
Det er Erhvervsstyrelsen, der tvangsopløser virksomheden, og dermed dem, der står for processen.
Fristen for indsendelse af årsregnskabet er 1. juli, såfremt virksomhedens årsregnskab går fra 1. januar til 31. december.
Husk at være opmærksom på dine kunders CVR-status
De fleste virksomhedsejere er godt klar over, at man løbende bør tjekke op på sine kunder – de færreste får det dog gjort – og det kan blive dyrt.
En markant stigning i antallet af tvangsopløsninger medfører naturligvis også, at du som virksomhedsejer i efteråret bør være særligt opmærksom på, om dine kunders status på CVR.dk ændrer sig.
“Vi ser ofte, at virksomheder, der tvangsopløses af Erhvervsstyrelsen på grund af manglende indsendelse af årsrapporten, fortsætter deres virke, som om intet var hændt. Det betyder, at deres butik fortsat er åben, de fortsat besvarer telefonen og bestiller nye varer hos leverandører,” siger Morten Holst Henriksen.
Især denne tendens er farlig, for handler en leverandør med en virksomhed, der er under tvangsopløsning, er der overvejende stor sandsynlighed for, at leverandøren ikke får sine penge, hvis der eksempelvis ydes kreditter.
Det er naturligvis ikke kun nyindkøb fra kunder, en leverandør bør være opmærksom på, men også de kunder, man allerede har – og måske har ubetalte varer, kreditter og gæld.
Monitorer dine kunder
Der kan være flere måder at undgå dårlige betalere på – og en af dem er naturligvis løbende at monitorere deres økonomiske forhold og deres status.
Den løbende monitorering kan ske ved bl.a.:
- Løbende at være orienteret om virksomhedens ledelse og ejere
- Løbende at være orienteret om virksomhedens offentlige regnskaber
- Løbende at indhente kreditvurderinger
Vælger en virksomhed løbende at monitorere sine kunder, giver det en række muligheder, såsom:
- Løbende at indskrænke kreditstørrelser og kredittid
- Løbende at opretholde en stram kreditpolitik
- Løbende at minimere sine tab – eksempelvis ved at indføre kontant betaling
Få hjælp til monitorering af dine kunder
Får du ikke løbende tjekket dine kunders CVR-status, deres årsrapporter og foretaget en kreditvurdering? Så er du langt fra den eneste.
Hos Collectia har vi udviklet en online platform, der kan hjælpe dig med opgaven – Qatchr.
Qatchr er en online kreditvurderingsplatform, der kan hjælpe dig med alt fra kreditanbefalinger, kreditvurderinger samt relevante oplysninger om dine kunder – både private og virksomheder.
Læs mere: Kreditvurdering af privatkunder
Læs mere: Kreditvurdering af erhvervskunder