Sådan drives inkasso bedst under høj inflation

Det er de færreste danskere, der ikke har opdaget, at varerne i supermarkedet er blevet dyrere, varmeprisen stiger og elregningen er på himmelflugt. Danmark og resten af EU står overfor de største inflationstal siden slut 90’erne – og det kan mærkes.

Desværre kan den stigende inflation også ses hos de danske virksomheder, der så småt melder om fald i omsætningen, men også indsender flere til gældsinddrivelse hos advokater og inkassofirmaer.

Hos Collectia har vi som inkassofirma arbejdet professionelt og autoriseret med inkasso i mere end 150 år. I denne periode har vi oplevet flere finansielle nedture i Danmark, og den nuværende er sandsynligvis ikke den sidste, som vi kommer til at vidne.

Vores mange års erfaring har rustet os til at klare de fleste kriser – også når de rammer vores klient og deres kunder – debitorerne og kreditorerne.

Men er der egentlig forskel på inkasso og gældsinddrivelse under inflation – og hvad bør du gøre anderledes?

I dette indlæg sætter vi fokus på emnet ’inkasso under økonomiske kriser’.

 

Det handler fortsat om respekt

Inkasso handler grundlæggende om respekt. På den ene side står en kreditor, der ikke har fået sine penge for sit udførte arbejde eller sine leverede produkter. Det medfører i værste tilfælde, at kreditor ikke kan betale sine udgifter, og ikke kan udbetale løn til sig selv eller sine ansatte. På den anden side står der en debitor, som kan have store udfordringer med at betale sin faktura – af rigtig mange årsager. Begge dele har vi som inkassofirma den største respekt for – også under en inflation.

Det er vores fornemmeste opgave at hente vores klienters penge hjem samtidig med, at vi holder den gode kundeoplevelse i fokus. Vores erfaring viser tydeligt, at respektfuld inddrivelse fremmer betaling og bevarer den gode kunderelation.

For alle der har et udestående, skal det være let, hurtigt og sikkert at betale sin gæld. Samtidig skal det være muligt at få hjælp og rådgivning, hvis man har behov for det. Derfor består vores store supportafdeling af erfarne og empatiske gældsrådgivere, der hjælper kunderne videre i forløbet.

 

Forstå dine kunders situation

Tager man ikke hensyn til sin kundes situation (kundens økonomi, jobsituation osv.), kan kommunikationen hurtigt gå skævt. Dette kan hurtigt sætte en stopklods for inddrivelsen, som kræver, at der etableres en ordentlig dialog mellem debitor og kreditor.

Hos Collectia understøttes alle vores inddrivelsesaktiviteter af CAI (Collectia Artificial Intelligence), som er vores kunstige intelligens, der udnytter vores store mængder inkassodata. Faktisk inddrager CAI over 25 forskellige parametre om hvert enkelt gældsforhold og kundetype, som den bruger til at udarbejde dynamiske inddrivelsesforløb. Dette resulterer i effektiv inddrivelse, der sætter kunden i fokus.

Læs mere om CAI

Udover et af Danmarks stærkeste inkassoforløb baseret på kunstig intelligens, sidder vores gældsrådgivere naturligvis klar med personlig og professionel sparring og rådgivning til både debitorer og kreditorer, så begge parter kan komme godt videre uden gæld.

 

Inflation kræver måske nye værktøjer i din virksomhed

Som et af de få inkassofirmaer i Danmark tilbyder vi også et værktøj, som kan minimere antallet af inkassosager for vores klienter. Værktøjet hedder Qatchr – en onlineplatform til dig der ønsker et stærkt kreditvurderingsvæktøj.

Via Qatchr kan brugerne kreditvurdere andre danske virksomheder og slå privatpersoner op i vores gældsregister, Debitorlisten.

Vi tilbyder en gratis prøveperiode i 14 dage – naturligvis helt uforpligtende.

 

 

Har du behov for at sikre dig endnu bedre mod dårlige betalere under høj inflation? Så tag en uforpligtende snak med vores rådgivere omkring, hvordan kreditvurderinger kan hjælpe dig og din virksomhed.

    Kontakt mig om: