Skip to main content
5 ineffektive steps i inkasso - Collectia Inkasso Blog
Sebastian S. •
04/10/2022

5 ineffektive steps i din inkassoproces

Hvad er god inkasso egentlig? Hvordan sikrer man sig en effektiv inkasso? Og hvilke ting skal du som virksomhed selv gøre i inkassoprocessen?

Spørgsmålene omkring inkasso er ofte mange. Derfor har vi hos Collectia besluttet, at vi igennem vores blogmiljø gerne vil inspirere dig og din virksomhed til at sikre dig bedre mod dårlige betalere og potentielle inkassosager. Samtidig vil vi bidrage til en bedre inkassoproces for alle, uanset om du står for processen selv (også kaldet egeninkasso), eller hvis du outsourcer den til en ekstern partner, bedre kendt som fremmedinkasso.

Hos Collectia har vi arbejdet med dårlige betalere, gældsinddrivelse og inkasso i mere end 150 år. Derfor ved vi, hvordan god og effektiv inkasso foregår, uanset hvilken branche vores klienter befinder sig i.

I dette indlæg sætter vi fokus på 5 ikke særligt effektive steps i inkassoprocessen – som ofte forhindre virksomheder i at hente deres penge hjem.

1. Udsendelse af kontoudtog

Rigtig mange virksomheder, især B2B-virksomheder, udsender kontoudtog til kunden. Ofte anvendes dette som en venlig påmindelse om et eller flere udestående. Bruger du kontoudtog aktivt i din inkassoproces, har det efter vores erfaring ikke den store effekt.

Kontoudtoget skal ofte ses for hvad det er; en meget venlig påmindelse, og ofte har denne aktivitet ikke den effektiv eller signalværdi, som en rykker har.

2. Rykkerskrivelser uden rykkergebyr

Rykkergebyr eller ej? Det er meget forskelligt, om virksomheder pålægger rykkergebyr eller ej – men de fleste vælger dog at pålægge det lovfastsatte rykkergebyr – og med god grund.

Det er vores opfattelse, at rykkergebyret har en klar indflydelse på inddrivelsen. De kunder, som egentlig har intentioner om at udskyde betalingen yderligere, vælgere i højere grad at betale, når renter og rykkergebyrer fremgår af rykkerskrivelsen.

Har du derimod en kunde, der hverken har evnen eller viljen til at betale; så har rykkergebyrer måske ikke altid lige så stor effekt.

3. Ingen eller lidt handling

Dårlige betalere, der har viljen men ikke evnen til at betale, udskyder ofte de kreditorer, der ingen eller meget få handlinger foretager sig i inkassoprocessen. Sæt dig i kundens sted; hvem prioriterer du? Den kreditor, der løbende følger op med breve og opkald? Eller den kreditor, som næsten ingen kontakt tager til dig? Så vær’ vedholdende – det kan godt betale sig.

Udover at være konsekvent i inkassoprocessen, er det også særdeles vigtigt at der ikke går for længe mellem hver handling i inkassoprocessen; opkald, rykkerskrivelser, inkassovarsel, kontoudtog. Når det kommer til rykkerskrivelser og pålæggelse af gebyrer, er der en betalingsfrist på minimum 10 dage, som altid skal overholdes. Når fristen er overskredet, bør du have din næste handling klar.

For lang tid mellem dine handlinger viser en laissez fair holdning. Dette kan resultere i, at kunden nedprioriterer dig i forhold til de kreditorer, der er mere vedholdende. Derudover vil inkassoprocessen også ofte være kortere, og du sikrer dermed hurtigere at kunne sende sagen videres til et inkassofirma eller inkassoadvokat, hvis du har brug for yderligere hjælp.

4. Truende adfærd

Vi forstår at du som kreditor kan være træt af kunder, der ikke betaler, og at situationer som disse kan fører til frustration og magtesløshed. Men en truende adfærd er sjældent den mest effektive løsning til at hente dine penge hjem.

På den anden side, er der kunden som nemt kan føle sig truet eller provokeret, når de er i en inkasso, og kan dermed nemt blive opfarende eller spydige i deres kommunikation. Det er vigtigt ikke at lade sig påvirke, men derimod at bevare den gode og konstruktive tone.

Vær neutral og lyttende til din kunde, og brug ikke tomme trusler som f.eks at true med retslige skridt, politianmeldelse, udgivelse af personfølsomme oplysninger og indberetninger til gældsregister.

5. Ingen plan for inkassoprocessen

Lav en plan med faste rammer for at eksekvere. Uden retning og faste rammer for håndteringen af jeres kunder, som ikke betaler, er effektiv inddrivelse næsten ikke muligt.

Vores klare anbefaling er, at din virksomhed skal etablere helt faste rammer for, hvem der håndterer jeres inkasso, hvornår inkassoen skal foretages og hvilke steps den bør indeholde.

Skal vi hjælpe dig med effektiv inkasso?

Hos Collectia har vi hjulpet små og store virksomheder i over 150 år med at gennemføre effektiv inkasso – uanset størrelse og antal af sager.

Vi strømliner din inkassoproces. På denne måde får du de bedste betingelser for netop dine inkassosager.

Ta’ en uforpligtende snak med os allerede i dag.


Gratis materiale


Tilmeld nyhedsbrev


Seneste indlæg