Effektiv inkasso for dig der anvender Microsoft Dynamics 365 Business Central
Microsoft Dynamics 365 Business Central er efterfølgeren til Microsofts populære Navision, NAV og C5. Business Central bygger med andre ord på over 30 års erfaring med ERP- og regnskabsprogrammer.
Forskellen fra eksempelvis Navision til Business Central er på mange måder stor – men systemet indeholder stadig mange velkendte funktioner, genveje og muligheder.
Vi oplever, at rigtig mange virksomheder i disse år opgraderer fra eksempelvis Navision/NAV og C5 til Microsoft Dynamics 365 Business Central.
I dag bruger næsten 2 millioner det populære ERP-system. Derfor har vi lavet en guide til, hvordan du kan benytte Business Central i forbindelse med inkasso – og hurtigt overføre filer fra dit ERP-system til et inkassofirma.
Inkasso starter med en ubetalt faktura
For at oprette en inkassosag hos en advokat eller et inkassofirma vil du altid blive bedt om dokumentation for dit krav.
Hvis der er tale om en gæld, vil det typisk være et gældsbrev. Hvis der derimod er tale om et køb mellem to parter, vil man typisk efterspørge en faktura. Fakturaer er det klassiske grundlag for en inkassosag – og det, langt de fleste sager bygger på.
En faktura dokumenterer på bedst mulige vis:
- Hvem debitor er
- Hvad debitor har købt
- Hvor meget debitor har købt, og hvornår
Inkasso i Microsoft Dynamics 365 Business Central – sådan gør du
Microsoft Dynamics 365 Business Central gør det nemmere end nogensinde før at finde ubetalte fakturaer – det kan du faktisk gøre med ganske få klik.
På dit dashboard (startskærmen) i Business Central kan du under “Aktiviteter” se “Forfaldent salgsfakturabeløb”. Klik på “Se mere” for at få vist alle ubetalte fakturaer.
Herefter åbnes vinduet “Debitorposter”. Her får du et overblik over alle ubetalte fakturaer, der er overskredet forfaldsdatoen, og som ikke er registreret som betalt af din bogholder.
Grundlæggende kan alle ubetalte fakturaer på listen overdrages til rykkerforløb eller inkasso. Du skal blot sikre dig, at pengene rent faktisk ikke er modtaget, og at linjerne i debitorposter derfor blot ikke er bogført endnu.
Marker den faktura, du ønsker at sende til inkasso, og klik på “Vis dokument”. Klik herefter på “Udskriv/send” og vælg at udskrive fakturaen. Nu har du fakturaen som en PDF-fil, som du kan bruge til at overdrage til din inkassoleverandør, advokat eller inkassofirma.
Collectia har gjort det nemt at uploade sager til inkasso
Hos Collectia tror vi på, at det skal være nemt at oprette en inkassosag.
Derfor kan du til enhver tid, i ro og mag, uploade dine ubetalte fakturaer på vores online portal.
Du uploader blot PDF’en, som du netop har genereret i Dynamics 365 Business Central, indtaster nogle få oplysninger om sagen – og så er du i gang. Nemmere bliver det ikke.
Integrationer til inkassofirmaet
Hvis du ikke bruger Microsoft Dynamics 365 Business Central i dag, men derimod andre populære ERP- og regnskabsprogrammer som Dinero, E-conomic, Equity, Minuba, Farpay, EasyMe eller en ældre version af Microsoft Dynamics NAV, har vi lavet en række gode integrationer, der gør det nemmere end nogensinde før at sende sager til inkasso fra dit regnskabsprogram.
Se vores mange integrationer her.