Skip to main content
Inkassoloven

Inkassoloven

Inkassoloven, eller Bekendtgørelse af lov om inkassovirksomhed, udstikker de gældende inkassoregler for inkassovirksomheder og kreditorer, der selv står for at rykke kunder for manglende betaling eller varetager inkassoprocessen i deres virksomhed.

Med andre ord indeholder inkassoloven de rammer og regler, der gør sig gældende, når et inkassofirma eller du som kreditor står for inkasso (egeninkasso).

Formålet med inkassoloven er at sikre, at skyldneren (debitor) behandles ordentligt, så der eksempelvis ikke pålægges for mange gebyrer, eller skyldneren ikke fratages sine retmæssige tidsfrister til at betale sin gæld.

Den nuværende gældende inkassolov er fra 2014, men opdateres med jævne mellemrum. Inkassoloven gælder ikke for advokater, der udfører inkasso som led i deres inkassovirksomhed, eller for banker, realkreditinstitutter og offentlige myndigheder, jf. inkassolovens § 1 stk. 2.

Hvad er vigtigt at kende til i inkassoloven?

Inkasso, inkassoprocessen og rammerne for inkasso er reguleret af inkassoloven. Det betyder, at inkassofirmaer og kreditorer, som udfører inkassovirksomhed, skal følge inkassolovens paragraffer og bestemmelser.

Vi anbefaler naturligvis altid, at enhver form for inkassovirksomhed følger inkassoloven og dens bestemmelser samt har et godt kendskab til lovteksten.

Vi anbefaler ligeledes, at du løbende holder dig opdateret på inkassolovens indhold og sørger for at indhente ny viden på området, når det er nødvendigt.

Der er dog enkelte paragraffer, som vi her hos Collectia særligt ønsker at fremhæve for dig som kreditor, da de oftest er mest relevante i det daglige arbejde med inkasso.

Paragraf 9

§ 9 (god inkassoskik): Inkassovirksomhed skal udøves i overensstemmelse med god inkassoskik. God inkassoskik har en lang retspraksis bag sig, men grundlæggende handler det om at udvise en vis ordentlighed i inddrivelsen og ikke udsætte debitor for “urimelig pression, skade eller ulempe.”

Paragraf 10

§ 10 omhandler kreditors/inkassofirmas henvendelse til skyldner. Paragraf 10 specificerer, at inkasso ikke må iværksættes, før der er sendt en påkravsskrivelse, også kaldet et inkassovarsel eller varsel om inkasso. I visse virksomheder kaldes skrivelsen også en § 10-skrivelse.

Påkravsskrivelsen/inkassovarslet skal jf. inkassolovens § 10 stk. 2 tydeligt angive alle nødvendige oplysninger, så debitor kan identificere kravet, typisk med reference til en ubetalt faktura. Dernæst skal påkravsskrivelsen jf. inkassolovens § 10 stk. 3 angive en frist til skyldner på minimum 10 dage fra afsendelsen af påkravsskrivelsen til at betale. Med andre ord skal skyldner have en ny betalingsfrist til at betale kravet.

Er ovenstående to punkter overholdt, dvs. en tydelig angivelse af kravet og en betalingsfrist på 10 dage, er påkravsskrivelsen gyldig, og du kan herefter fortsætte til inkassoprocessen, såfremt skyldner ikke betaler sin gæld senest 10 dage efter udsendelsen af skrivelsen.

Paragraf 12

Paragraf 12 i inkassoloven specificerer, at du ikke må rette personlig henvendelse til skyldner på skyldners arbejdsplads eller hjem, hvor der ikke er offentlig adgang, medmindre du skriftligt har adviseret herom. Ligeledes er der specificeret, hvilke hverdage og helligdage samt hvilke tidsrum dette må ske i.

Brug for hjælp til inkasso?

Har du brug for hjælp til din inkasso, kan du som kreditor selv vælge at stå for inkassationen eller få et godkendt og autoriseret inkassofirma til at stå for processen.

Autorisation omtales i inkassolovens kapitel 2, § 3.

Her hos Collectia har vi hjulpet kunder i det meste af Norden i med deres inkassosager – og vi hjælper også gerne dig.


Gratis materiale

Tilmeld nyhedsbrev


Seneste indlæg