
Hent gratis påkravsskrivelse skabelon
En påkravsskrivelse sendes til en kunde, der har et eller flere udestående beløb til din virksomhed – eksempelvis et fakturakrav.
Det er et lovkrav, at du som kreditor fremsender kunden en påkravsskrivelse, før inkasso opstartes.
Vi anbefaler altid, at du gør brug af en påkravsskrivelses skabelon; dermed sikrer du dig en ensartethed og at alle krav og regler er overholdt.
Påkravsskrivelsen er et lovkrav og dermed nødvendig, hvis du ønsker at opstarte en inkassoproces. Påkravsskrivelsen skal ses som et sidste varsel, før inkasso opstartes, hos et inkassofirma, advokat eller hos virksomheden selv.
Alle der professionelt arbejder med inkasso; advokater og inkassofirmaer, gør brug af en skabelon til påkravsskrivelser – da dette giver en lang række praktiske fordele, eksempelvis ensartethed og faste definerede rammer, som anvendes hver gang, der fremsendes et påkrav til en debitor.
Er alle formalia omkring påkravsskrivelsen ikke korrekte, risikerer du, at skrivelsen ikke er juridisk gyldig, og dermed skal der fremsendes et nyt påkrav.
Hos Collectia har vi udarbejdet en påkravsskrivelses skabelon, der overholder alle krav og formaliteter, som du frit kan benytte; uanset om du er kunde hos Collectia eller ej. Skabelonen kan bruges af kreditorer eller eksterne bogholdere.
Der er ingen krav til, at kreditor selv udsender en påkravsskrivelse – det må også gerne være kreditors inkassofirma eller advokat. Kravet er blot, at påkravsskrivelsen sendes, før inkasso opstartes.
Påkravsskrivelse er det juridisk korrekte ord for et inkassovarsel, men de to ting dækker over et og samme formål; at gøre debitor opmærksom på jeres mellemværende, og at I nu ønsker dette betalt – ellers vil, og kan, inkasso blive iværksat.
Påkravsskrivelse eksempel
Der findes ingen offentlig skabelon eller eksempel for en påkravsskrivelse, men der findes et par vigtige formalier og regler, som du skal huske. Huske du ikke at efterleve formalia, er din påkravsskrivelse ikke juridisk gyldig. Vores skabelon overholder alle de formalier og krav, der stilles til en påkravsskrivelse. Dermed sikrer vi dig, at du får udfyldt skrivelsen korrekt.
Visse ERP-systemer har indbygget påkravsskrivelse skabeloner, som du kan gøre brug af. Dog kan disse kan ofte være svære selv at designe, som man selv ønsker.

Hent skabelonen
Ved at udfylde og indsende denne formular, bliver du tilmeldt vores nyhedsbrev. Vores nyhedsbrev bringer dig nyttig viden omkring inkasso, debitorstyring, økonomi og gode råd til at undgå dårlige betalere. Du kan til enhver tid framelde dig nyhedsbrevet igen.
Du kan læse mere om påkravsskrivelse her:
Der er ingen lovkrav eller regler for hvordan opsætningen, layout eller designet for din påkravsskrivelse skal se ud på. Du må i princippet 100% selv bestemme hvordan den skal se ud, hvilket brevpapir den har eller hvordan opsætningen er. Skabelonen her er blot vores forslag til en effektiv og gratis påkravsskrivelse.
Skabelonen er gratis og kan hentes uanset om du er kunde hos Collectia eller ej.
FAQ – Ofte stillede spørgsmål om påkravsskrivelse skabelon
Ja, du må gerne designe og opsætte din skabelon til påkravsskrivelser, præcis som du ønsker – især hvis du ikke mener, at vores udgave matcher jeres øvrige design.
Du kan med fordel tage vores skabelon og tilføje dit eget logo, ændre skrifttypen og lignende, så den matcher din virksomheds design.
Der er ingen juridiske krav om, hvordan skabelonen skal se ud, men vi anbefaler, at du ikke ændrer på skabelonens ordlyd eller den generelle tekstopsætning.
Ja, skabelonen er gratis for virksomheder. Du kan anvende skabelonen, hvor det er relevant for dig. Vi tilbyder gratis materiale for at støtte virksomheder, der har udestående, og som ønsker at håndtere rykkerskrivelser og inkasso selv.
Ja, skabelonen er juridisk gyldig og indeholder alle nødvendige oplysninger og varsler, som din debitor skal have for korrekt at blive informeret om manglende betaling.
Hvis du ændrer på skabelonens ordlyd, varsler eller felter, risikerer du, at den ikke længere er juridisk gyldig.
Husk, du ikke må forkorte betalingsfristen på 10 dage, og du må ikke fremsende en ny påkravsskrivelse, før de 10 dage er gået.
Du kan anvende skabelonen, når en kunde ikke har overholdt en betaling, og du derfor har behov for at rykke vedkommende.
Nej, du må ikke dele skabelonen. Den er forbeholdt dig og din virksomhed. Hvis du ønsker, at andre virksomheder skal have gavn af den, kan du informere dem om, hvor de kan downloade den gratis her på siden, uden krav om køb.
En påkravsskrivelse skal indeholde alle nødvendige oplysninger, så debitor kan identificere kravet. Dette inkluderer debitors oplysninger, kreditors oplysninger, det skyldige beløb samt eventuelle gebyrer og renter.
Desuden skal påkravsskrivelsen angive en betalingsfrist på mindst 10 dage, hvis der pålægges rykkergebyrer.
Det er også altid en god idé at referere til den oprindelige faktura.
Følger du vores skabelon for påkravsskrivelse, får du den ideelle ramme for, hvad den bør indeholde.
Vi har flere inkasso skabeloner, som du frit kan downloade:
Ansvarsfraskrivelse: Denne artikel/skabelon er udelukkende til oplysningsformål og må ikke betragtes som juridisk rådgivning.