Rykker
Her er alt, du bør vide om at udsende en rykker til dine dårlige betalere og debitorer. Vidste du eksempelvis, at rykkere ikke er et krav for at opstarte en inkassoproces?
Hvad er en rykker?
En rykker kaldes juridisk for en rykkerskrivelse. Formålet med en rykker er at påminde om en eller flere manglende betalinger – typisk for en ubetalt faktura eller andet økonomisk mellemværende, der ikke er blevet betalt.
Rykkeren gør debitor eller skyldner opmærksom på, at kreditor mangler betaling, hvilket kan være en fordel, hvis den manglende betaling skyldes en simpel forglemmelse hos debitor/skyldner.
Rykkeren kan juridisk set sendes via de fleste platforme og medier, men sker i praksis oftest per fysisk brev eller e-mail. Rykkeren må først sendes, når betalingsfristen er overskredet. Vi anbefaler, at du benytter det medie, som I har kommunikeret på – eller sendt fakturaen på – hvilket typisk er e-mail.
Der må pålægges et rykkergebyr på en rykker, men rykkergebyret er en mulighed, du har som kreditor – ikke et krav.
Modsat, hvad mange tror, er en rykker ikke et lovkrav – for eksempel før inkasso eller fogedret. Her gælder det blot, at der er fremsendt et inkassovarsel.
Hvordan laver man en rykker?
Vi får ofte spørgsmålet: “Hvad skal en rykker indeholde?” – men at lave en rykker er heldigvis forholdsvis simpelt.
Rykkeren bør indeholde en klar forklaring af, hvad debitor skylder – og hvad han skylder for. Ofte vil en reference til den oprindelige faktura være en god idé.
En rykker kan formes, designes og udarbejdes, som du ønsker – formålet er dog altid at fungere som en påmindelse om, at skyldner har et tilgodehavende til din virksomhed i form af en ubetalt faktura.
Rykkeren kan indeholde et rykkergebyr. Såfremt du vælger at pålægge et rykkergebyr, er det vigtigt, at din rykker indeholder en betalingsfrist på minimum 10 dage.
I det daglige sidestiller mange imidlertid en rykker og et rykkergebyr, men juridisk set er det ikke helt korrekt. Et rykkergebyr er et gebyr på 100 kroner, der kan pålægges en udsendt rykker.
Der er mange måder at lave en rykker på – vi anbefaler, at du benytter vores gratis skabelon til rykkere. Ved at benytte den gratis rykkerskabelon sikrer du dig, at alle formalia omkring rykkeren overholdes.
Gratis rykkerskabelon
Vi har udarbejdet en rykkerskabelon til dig, som ønsker at udsende rykkerskrivelser selv (vi kan også gøre det for dig). Ved at hente vores skabelon, er du sikret, at dine rykkere overholder alle krav og regler.
Hvornår må jeg rykke for manglende betaling?
Vi får ofte spørgsmålet: “Hvornår må man rykke?” – og svaret er enkelt; når betalingsfristen er overskredet.
Husk, at såfremt skyldner betaler fakturaen på datoen for betalingsfristen, er det ikke sikkert, at betalingen registreres hos dig samme dag. Det afhænger for eksempel af, om skyldner har samme bank som kreditor.
Såfremt debitor har betalt på datoen for betalingsfristen – eller før – er fakturaen lovmæssigt betalt til tiden, også selvom kreditor ikke har modtaget pengene endnu.
Vi anbefaler derfor altid, at du først sender rykkeren efter et par dage. Dermed er du sikker på, om betalingen er kommet eller ej. Visse banker kan bruge mellem 1-3 bankdage (hverdage), før beløbet kan ses hos kreditor. Ved udenlandske transaktioner kan denne periode endda være endnu længere.
Husk din mulighed for rykkergebyr på 100 kroner
Bekendtgørelse af lov om renter og andre forhold ved forsinket betaling, i daglig tale kaldet renteloven, giver dig som kreditor, eller kreditors inkassofirma/inkassoadvokat, mulighed for at udsende op til tre rykkere med pålagt 100 kroner på hver.
Dette er en mulighed, renteloven giver dig som virksomhed – og dermed ikke et krav. Du bestemmer også selv, om du ønsker at sende en, to eller tre rykkere med gebyr, såfremt skyldner ikke betaler.
Hvor du med venlige remindere principielt må rykke dine skyldnere så mange gange, som du vil, så opstiller renteloven imidlertid en række forskrifter, hvis du som kreditor ønsker at tillægge de 100 kroner i rykkergebyr:
- Du må maksimum udsende 3 rykkere, som er pålagt 100 kroner.
- Du må ikke sende én rykker pålagt 300 kroner på en gang.
- De 100 kroner er et maksimum, så du må i princippet pålægge mindre.
- De 100 kroner skal minimum udsendes med 10 dages mellemrum – ellers er rykkergebyret ikke gyldigt.
- De 100 kroner er ikke pålagt moms.
- De 100 kroner i rykkere er en mulighed, og dermed ikke et krav.
Skal jeg sende rykkere før inkasso?
Nej, der er ingen krav om at udsende rykkere, før du overgiver din sag til inkasso hos et inkassobureau eller en inkassoadvokat.
Rykkere er en mulighed for dig som virksomhed for at rykke for dine penge og minde dine skyldnere om, at I har et økonomisk mellemværende, som typisk er i form af en ubetalt faktura.
Mange tror fejlagtigt, at man forud for en inkassosag skal have sendt rykkere, men det er imidlertid ikke korrekt. Du skal blot sende et inkassovarsel eller lade dit inkassofirma eller advokat foretage dette for dig.
Vores anbefaling til udsendelse af rykkere
Vores klare anbefaling til dig som virksomhedsejer, bogholder eller ansvarlig for udsendelse af rykkere for virksomheden er, at i internt i virksomheden udformer en rykkerpolitik/kreditpolitik for, hvordan i rykker jeres kunder, der vælger ikke at betale jeres mellemværende.
Der er ingen rigtig og forkert praksis, når man taler udsendelse af rykkere. Vores klare anbefaling er dog, at I er konsekvente og overholder den politik, I fastsætter på området.
Læs også: Effektiv rykkerproces
Eksempel på en rykker-politik
- 5 dage efter forfaldsdatoen: Udsendelse af betalingspåmindelse. Det kunne eksempelvis være i form af en “venlig reminder”, der melder debitor om jeres økonomiske mellemværende.
- 10 dage efter forfaldsdatoen: Udsendelse af første rykker, som er pålagt 100 kroner.
- 20 dage efter forfaldsdatoen: Udsendelse af anden rykker, som er pålagt 100 kroner.
- 30 dage efter forfaldsdatoen: Udsendelse af tredje rykker, som er pålagt 100 kroner.
- Er der fortsat ingen reaktion for skyldner, så bør der sendes et inkassovarsel til debitor.
Ovenstående er blot et eksempel. Dog kan gennemførsel af alle 3 rykkere med 10 dages mellemrum være hårdt for virksomhedens likviditet. Heldigvis er det muligt at forkorte processen med blot en eller to rykkere.
Du og din virksomhed bestemmer suverænt politikken på området. Vi anbefaler dog følgende:
- Drop aldrig et krav uanset størrelsen, inkasso kan betale sig.
- Vær konsekvent i jeres rykkerpolitik, uanset hvad i bestemmer jer for.
- Vær konsekvent over for alle jeres dårlige betalere.
- Få bogført løbende og ofte, så ved du, hvad I har af udestående
- Indfør faste rutiner for udsendelse af rykkere, måske på faste dage
- Alle kan komme til at glemme at betale en faktura, så rykkere er nødvendige
Hos Collectia er der i vores produkter indbygget rykkerservice
Gider du ikke selv udsende rykkere, så lad os gøre det! Udsendelse af rykkere er ofte altid med i vores produkter.
Første henvendelse til din debitor fra Collectia vil ofte være en rykker, som er pålagt 100 kroner og et inkassovarsel, som udsendes med fysisk brevpost.
Betales denne henvendelse ikke, fortsætter sagen automatisk, uden du skal foretage dig yderligere. Det eneste, du skal gøre, er at sende os de ubetalte fakturaer, så klarer vi udsendelse af rykkere og inkassovarsel – det er helt gratis at komme i gang.