Egeninkasso – Gør det selv inkasso
Inkasso handler om at få sine penge hjem – eller i hvert fald om at gøre et ihærdigt forsøg på at få dem. I Danmark kan inkasso foregå på mange forskellige måder; hos advokaten, hos et autoriseret inkassofirma eller hos virksomheden selv – sidstnævnte kaldes ofte for egeninkasso. Egeninkasso handler grundlægge om, at virksomheden foretager inkasso på egen hånd, uden ekstern hjælp.
I denne artikel sætter vi fokus på emnet egeninkasso, og hvad du som virksomhed selv kan gøre – og de mange fordele og ulemper, der er forbundet med egeninkasso.
Egeninkasso – hvornår bruger man det?
Begrebet egen-inkasso dækker over, at virksomheden foretager inkasso på egen hånd – uden hjælp fra eksempelvis en advokat eller et inkassofirma.
Du kan som virksomhed vælge at foretage inkasso helt på egen hånd – eller vælge at stå for nogle af de mere indledende opgaver såsom udsendelse af rykkerskrivelser, inkassovarsel, påkravsskrivelse og måske endda selv at ringe til kunden – det er der ingen lovgivning omkring.
Som virksomhed må du grundlæggende foretage præcis de samme ting, som en advokat eller et autoriseret inkassofirma; udsende rykkerskrivelser, pålægge renter og gebyrer, udsende inkassovarsel, påkravsskrivelse, ringe til kunden (skyldner/debitor) og yderste tilfælde sende din kunde i fogedretten, hvis det bliver nødvendigt.
Hvad er fordelene ved egeninkasso?
Som virksomhed er der grundlæggende ikke noget du må foretage dig, som et et inkassofirma eller en advokat ikke må, når det kommer til inkasso.
Der kan være rigtig mange fordele ved at stå for inkasso selv. Har din virksomhed ofte meget få inkassosager årlig, og er inkassosagerne simple forglemmelser hos dine kunder, kan det i praksis ofte være nemmere at håndtere udsendelse af breve og opkald selv.
Mange bogholdere kan ofte godt lide at have deres debitorer (dine kunder) tæt på sig – og her kan egeninkasso have sine fordele. Ofte kender man kunden godt, hvorfor en enkelt eller to rykkerskrivelser er tilstrækkeligt, for at få pengene hjem.
Er du som virksomhed ikke succesfuld med egnen inkasso, forhindrer ingen dig i at sende sagen videre til et autoriseret inkassofirma eller en inkassoadvokat.
Hvad er ulemperne ved egeninkasso?
Som virksomhed skal du naturligvis overholde alle gældende regler og tidsfrister, der eksisterer på området – ellers kan du risikere, at jeres egeninkasso ikke er lovlig.
Med egeninkasso er der med andre ord et sæt regler og tidsfrister, som du som virksomhed bør sætte dig ind i. Overholdes reglerne ikke, kan dit arbejde være spildt.
Egeninkasso kræver alt andet lige mere arbejde fra virksomhedens egne medarbejdere, der selv skal følge op på kundernes henvendelser – eller mangel på samme. Virksomhedens medarbejdere skal selv stå for udsendelse af breve, selv pålægge de korrekte gebyrer osv.
Lykkes det eksempelvis at etablere en afdragsordning, skal virksomheden hver måned følge op på, om afdrag falder på de korrekte tidspunkter osv.
Inkasso ved hjælp af et inkassofirma eller en inkassoadvokat frigør mange ressourcer. De har ofte automatisk sagsoprettelse (upload af ubetalt faktura), påmindelser for afdragsordninger, intuitive sagsportaler for virksomheden selv samt skyldner m.m.
Derudover kan breve fra et inkassofirma eller en advokat ofte også have en styrket effekt, end når henvendelser blot kommer fra virksomheden selv.
Hvordan foregår egeninkasso?
Der er grundlæggende ingen specifik opskrift på inkasso – og dermed heller ikke på egeninkasso.
Uanset om din virksomhed selv foretager inkasso, eller det foretages af advokat eller inkassofirma – kan der være et hav af muligheder og udfald på en inkassosag. Udfaldet er ofte afhængig sagstypen og af din kunde, samt reaktionen herfra. Derfor er der svært at forudsige det perfekte forløb for inkasso og egeninkasso.
Det vigtigste med inkasso (og egeninkasso!) er, at alle processer overholdes, og at der er helt faste rammer omkring processer, regler og tidsfrister – noget som din advokat eller inkassofirma ofte har godt styr på.
Skal din virksomhed i gang med egeninkasso, er der grundlæggende følgende inkassoaktiviteter, som du kan gøre brug af:
- Udsende venlige reminders / betalingspåmindelser
- Udsende rykkerskrivelser (med og uden rykkergebyr)
- Udsende inkassovarsel
- Udsende påkravsskrivelse
- Foretage opkald til kunden
- Sende kunden i fogedretten
Hvis du skal i gang med egeninkasso, har vi her hos Collectia samlet en lang række guides, vejledninger og skabeloner, som du frit kan hente ned og gøre brug af. Eksempelvis har vi skabelon til rykkerskrivelser, skabelon til inkassovarsel, skabelon til påkravsskrivelser og generelle tips til inkasso.
Spøgsmål til inkasso?
Har du spørgsmål til inkasso? Så husk vi her hos Collectia sidder klar alle ugens hverdage til at hjælpe dig godt i gang med inkasso og inddrivelse af dit udestående.
Du kan kontakte os på 77 30 14 80 eller skrive salg@collectia.dk, hvis vi skal hjælpe dig.