Skip to main content
Sådan bør forsikringsinkasso håndteres - Collectia Inkasso
Sebastian S. •
21/05/2024

Sådan mener vi, at forsikringsinkasso bør håndteres

Hos Collectia har vi mange års erfaring med professionel håndtering af inkasso i alle brancher – for alle typer af virksomheder.

Vi har i mange år haft særligt mange kunder fra forsikringsbranchen, hvilket har resulteret i, at vi i dag har et dedikeret team, der udelukkende håndterer inkasso for forsikringsselskaber.

I dette indlæg sætter vi fokus på forsikringsinkasso, og hvordan vi som professionelt inkassofirma mener, at inkasso i forsikringsbranchen bør håndteres.

Hos Collectia har vi vores eget produkt, som vi kalder forsikringsinkasso – et produkt, der er skræddersyet til forsikringsbranchen, med et dedikeret team, der har mange års erfaring i netop inkasso for forsikringsselskaber.

1. Inkasso er komplekst – forsikringsinkasso er ingen undtagelse

Inkasso kan fra tid til anden være komplekst, fyldt med jura og have forskellige forhold, der skal tages stilling til, før inkassoprocessen kan fortsætte.

Inkassosager for forsikringsbranchen er ingen undtagelse. Hos Collectia har vi derfor valgt at have et dedikeret team til forsikringssager og forsikringsbranchen generelt.

Ved at have et dedikeret team til netop forsikringssager opnår kunden at have et hold, der forstår dem og deres sager.

Det, mener vi, er et absolut must for at opnå en succesfuld håndtering af komplekse forsikringssager.

2. Stil krav til afrapportering

Inkassosager løses over tid – nogle sager løses hurtigt, mens andre sager løses over en længere periode eller måske aldrig, hvis en debitor går konkurs eller dør.

Derfor er det yderst vigtigt, at du som kunde har et overblik over sagerne; hvor langt de er, hvad næste handling er, og hvilke sager der er løst og afregnet.

Der findes desværre fortsat mange advokater og inkassofirmaer, hvor afrapporteringen til tider halter, og det kan have store administrative og økonomiske konsekvenser.

Hvis din advokat eller dit inkassofirma har mangelfuld afrapportering på dine sager, får du ikke et overblik over dine sager, og det kan være svært at få afstemt, hvilke sager der skal lukkes i jeres eget bogholderi.

3. Stil krav om et dedikeret team eller faste kontaktpersoner

Forsikringsselskaber har ofte mange inkassosager, og derfor kan det være vigtigt at have en fast kontaktperson eller et fast team at kontakte, hvis der opstår spørgsmål, problemer eller udfordringer.

Vi anbefaler altid, at forsikringsselskaber har en fast kontaktperson eller et fast hold, de kan kontakte. Dermed springer man køen over og skal ikke sætte konsulenten ind i sin situation hver gang.

4. Respekt for debitor og kreditor

Uanset om der er tale om klassiske inkassosager eller inkassosager for forsikringsbranchen, mener vi hos Collectia, at alle parter i inkassoprocessen bør behandles med respekt.

Vi har den største respekt for, at en debitor kan have økonomiske udfordringer og dermed ikke har mulighed for at betale deres udestående. Men vi har også stor respekt for, at kreditor ønsker penge for sine produkter og ydelser.

Især for forsikringsselskaber, der ofte lever af langvarige relationer, er det vigtigt, at man som inkassofirma har respekt for dette, og at kunderne, på trods af en manglende betaling, ofte vender tilbage til dem, der har behandlet dem godt – også i inkassoforløbet.

Læs også: Sådan behandler vi dine kunder

5. Sørg for smidig overførsel

Uanset om man har behov for rykker- eller inkassoservice, eller begge dele, så er en ting essentielt: at det er nemt.

For at rykkerservice og inkasso kan være nemt, er det essentielt, at sager kan overdrages, overføres og oprettes hurtigt, effektivt og måske ligefrem automatisk.

Vi foreslår, at du stiller krav til din kommende samarbejdspartner – inkassoadvokat eller inkassofirma – om, at sagerne overføres og oprettes på en effektiv måde.

Hos Collectia har vi for eksempel integrationer til en lang række gængse ERP– og regnskabssystemer, filoverførsel, mulighed for at oprette sagerne online eller at få integration til egne systemer.

Skal vi hjælpe dig?

Uanset om du er erhvervsdrivende eller forsikringsselskab, står vi hos Collectia klar til at hjælpe dig i mål med dine inkassosager.

Vi har mange års erfaring med professionel håndtering af gæld – lige fra rykkerservice, udsendelse af rykkere, pålæggelse af gebyrer og renter, til inkasso, udenretslig og retslig inkasso.


Gratis materiale


Tilmeld nyhedsbrev


Seneste indlæg