Tilgodehavende
Et tilgodehavende opstår, når en part skylder en anden part penge. Det kan være en låntager, der skylder en långiver penge, eller en kunde (debitor), der skylder en virksomhed (kreditor) penge.
Hver eneste dag opstår der tilgodehavender, når virksomheder handler med hinanden eller med deres kunder. For eksempel kan din virksomhed have solgt en vare til en kunde med en betalingsfrist på 10 dage. Her vil der naturligt opstå et tilgodehavende mellem din kunde og dig som sælger.
Af synonymer til ordet tilgodehavende bruges ofte også ord som krav eller fordring, men de dækker grundlæggende over det samme: et skyldigt forhold.
Indkrævning af tilgodehavender
Ofte er det uproblematisk at have et tilgodehavende hos en kunde – i hvert fald hvis fakturaen bliver betalt til tiden.
Dog kan virksomheder fra tid til anden opleve, at deres tilgodehavende ikke bliver betalt. I sådanne tilfælde kan det være nødvendigt at iværksætte en eller flere handlinger for at få hele eller dele af beløbet inddrevet.
Som kreditor kan du ofte gøre meget selv. Typisk starter processen med at sende en rykkerskrivelse, som kan være pålagt et rykkergebyr. Hvis kunden stadig ikke reagerer på rykkerskrivelsen, kan der sendes flere – dog maksimalt tre i alt, hvis der pålægges rykkergebyrer.
Reagerer skyldner fortsat ikke, har du mulighed for at igangsætte inkasso mod skyldner for at inddrive dit tilgodehavende. Før en inkassoproces kan påbegyndes, skal der udsendes et inkassovarsel. Dette kan enten gøres af dit inkassofirma eller af dig selv. Hvis du udsender inkassovarslet selv, anbefales det, at du anvender en skabelon for inkassovarsler for at sikre, at alle formalia overholdes.
Betaler skyldner stadig ikke efter modtagelse af inkassovarslet, og de lovpligtige 10 dage er gået, kan du igangsætte en inkassoproces – enten som egeninkasso eller med hjælp fra et inkassofirma eller en advokat.
Hvis det stadig ikke lykkes at inddrive gælden, kan du også påbegynde retslig inkasso gennem fogedretten for at få tilgodehavendet inddrevet.
Tilgodehavende er et aktiv – og det skal bogføres
Et tilgodehavende er en værdi for en virksomhed og dermed et aktiv, ligesom likvide midler, værdipapirer og lignende. Derfor skal tilgodehavender fremgå af virksomhedens balance, hvis virksomheden har dem på statusdagen.
Der findes typisk flere typer af tilgodehavender, som skal fremgå separat i regnskabet og balancen. Eksempler på disse er:
- Langfristede tilgodehavender
- Tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser
- Tilgodehavender hos nærtstående parter
- Andre tilgodehavender
Virksomhedens tilgodehavender fra salg til kunder, som ofte udgør den største post på balancedagen, betegnes typisk som tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser.