Skip to main content
Forældelse

Forældelse

Mange virksomheder og erhvervsdrivende er ikke klar over, at deres økonomiske krav over for deres kunder – som eksempelvis fakturakrav eller andre betalingskrav – forældes. 

Forældelse er en juridisk term, der angiver, at et krav eller en fordring vil forældes. Hvis eksempelvis et fakturakrav forældes, vil det ikke længere være muligt at gøre krav på beløbet. Er kravet forældet er inkasso heller ikke muligt – hverken hos inkassofirma eller hos inkassoadvokat.

Forældelse af fordringer, herunder også forældelse af gæld og fakturaer er reguleret i Bekendtgørelse af lov om forældelse af fordringer (forældelsesloven):

De fleste fordringer forældes i udgangspunktet efter 3 år – eller 10 år, afhængig af gældstypen.

Bemærk, at der er særlige regler for forældelse af bødestraffe, erstatning og lignende. I dette indlæg sætter vi fokus på det vi oftest får spørgsmål omkring; forældelse af fakturaer og gæld mellem virksomheder og kunder.Bemærk, at der er særlige regler for forældelse af bødestraffe, hvilket ikke behandles i dette indlæg.

Hvilke krav forældes efter 3 år?

Langt de fleste pengekrav mellem to virksomheder, eller mellem en virksomhed og en privatperson, er simple fordringer. En simpel fordring er et krav bestående af en ubetalt faktura eller kassekredit.

Faktura krav forældes efter 3 år, medmindre du som kreditor aktivt afbryder forældelsen.

Langt de fleste fordringer og pengekrav mellem to virksomheder, eller mellem en virksomhed og en privatperson, er simple fordringer. Et eksempel på en simpel fordring er en ubetalt faktura. Faktura krav forældes efter 3 år, medmindre du som kreditor eller dit inkassofirma aktivt afbryder forældelsen.

Hvilke krav forældes efter 10 år?

I udgangspunktet forældes alle andre krav end simple fordringer efter 10 år. Disse er typisk krav, der er skriftligt anerkendt, hvor debitor aktivt har underskrevet og anerkendt at skyld et bestemt beløb.

Dette kunne for eksempel være et banklån, gældsbrev eller en skylderklæring, hvor låntager eller debitor har underskrevet dette.Andre gældsposter, der har en forældelsesfrist på 10 år, kan for eksempel være domme, frivilligt forlig, betalingspåkrav fra retten og lignende.

Kan en forældelse forlænges?

Hvis en forældelse forlænges, kaldes det i juridiske termer “en afbrydelse af forældelsen”. Der kan ske afbrydelse af forældelse for både krav med 3 og 10 års forældelsesfrister.

En kreditor kan ikke bare afbryde forældelsen ved løbende at minde debitor om deres mellemværende, men kan for eksempel bede debitor om skriftligt eller mundtligt at anerkende sit krav. Det kunne eksempelvis ske ved, at kreditor beder debitor om at underskrive en skylderklæring, der bekræfter, at debitor skylder et bestemt beløb, som et fakturakrav.

Forældelsen kan også afbrydes ved at opnå en dom eller et betalingspåkrav fra fogedretten.

Du kan som kreditor selv stå for afbrydelse af forældelsen, eller få hjælp fra dit inkassofirma eller inkassoadvokat. Ønsker en forældelse at blive afbrudt, er det vigtigt, at du aktivt selv foretager dig noget.

De fleste inkassosager der kører hos en advokat eller et inkassofirma, vil ofte automatisk blive forsøgt afbrudt. Tag en snak med dit inkassofirma om hvad proceduren er med dine inkassosager.

Hvornår er starttidspunktet for forældelsen

Vi anbefaler generelt, at du begynder at tælle forældelsesfristen fra betalingsfristen på en faktura, hvis denne er udstedt i umiddelbar forbindelse med levering af varer. Hvis en faktura for eksempel skulle være betalt den 1. januar, vil den derfor forældes den 1. januar, 3 år senere.

Forældelsesfristen paragraf om “Forældelsesfristernes begyndelsestidspunkt”, at “Forældelsesfristerne regnes fra det tidligste tidspunkt, til hvilket fordringshaveren kunne kræve at få fordringen opfyldt”.

Dette betyder i praksis, at hvis en debitor får leveret en vare, og kreditor først fakturerer dette lang tid efter, at det kunne være faktureret og dermed “fordringshaveren kunne kræve at få fordringen opfyldt”, kan forældelsesfristen i nogle tilfælde anses for at være tættere på det tidspunkt, hvor det kunne forventes, at en faktura skulle være sendt – altså tættere på leveringstidspunktet.

I praksis er det vores vurdering, at det ofte er fakturaen, der danner grundlag for forældelsesfristen. Vi anbefaler, at du som kreditor påbegynder processen om afbrydelse af forældelsen i god tid – eksempelvis 6 måneder før forældelse.

Er afbrydelse af forældelsen altid en god ide?

I udgangspunktet er det generelt altid en god idé, at have en længere forældelse – end en kort forældelse.

For alt historik viser, at en debitors økonomiske situation vil ældre sig over tid – og ofte til det bedre. Der er med andre større chance for, at en debitors økonomiske situation bliver bedre på 10 år – end på 3 år.

Derfor bør man som udgangspunkt også altid stræbe efter, at få en debitors skriftlige anerkendelse af en gæld.

Men vi anbefaler, at du rådfører dig med dit inkassofirma eller advokat omkring forlængelse af en konkret sag – nogle sager kan eksempelvis have en så lav hovedstol, at det måske ikke kan betale sig. Andre debitorers økonomiske forhold kan være så dårlige, at man må anse kravet for tabt.


Gratis materiale

Tilmeld nyhedsbrev


Seneste indlæg